Pierwsze kroki z platformą Marketing Automation
30.03.2017 Marketing
Napisz do eksperta
Maja Kowalska
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Jeżeli posiadasz biznes w sieci, to prawdopodobnie albo już wdrożyłeś, albo właśnie przymierzasz się do wdrożenia platformy do automatyzacji marketingu. Ze względu na powszechny dostęp do informacji, proces zakupowy uległ nieodwracalnej zmianie - 90% klientów "googluje" produkty i oferty na własną rękę przed zakupem. Aż 70% całego procesu zakupowego jest obecnie kontrolowane przez klientów. Patrząc pod tym kątem, jako właściciel nie możesz sobie pozwolić na ignorowanie tego co dzieje się na Twojej stronie.Co więcej, samo gromadzenie danych o klientach też już nie wystarcza. Aby w pełni wykorzystać możliwości marketingu internetowego potrzebujesz inteligentnego oprogramowania, które potrafi przetwarzać strumienie danych w konkretne reakcje aplikowane w czasie rzeczywistym. Tak właśnie działają platformy do automatyzacji marketingu.

Zanim jednak rzucisz się na głęboką wodę i zaczniesz tworzyć skomplikowane i wielopoziomowe procesy, musisz opanować podstawy. Jakie zatem powinny być pierwsze kroki podczas pracy z platformą.
1. Wyznacz cel (cele) biznesowy.
Pierwszym i najbardziej podstawowym krokiem jest rozpisanie celów, które chcesz osiągnąć przy pomocy wybranego narzędzia. Mając przed oczami konkretne zadania dużo łatwiej określisz jakie moduły platformy musisz wdrożyć i opanować w pierwszej kolejności, na jakich działaniach powinieneś się skupić i jak wygląda Twoja lista priorytetów.
2. Wgraj kod monitorujący na stronę
Wykupując dostęp do platformy Marketing automation, takiej jak na przykład SALESmanago dostajesz unikalny kod monitorujący, który powinieneś wkleić w kod strony, bezpośrednio przed zakończeniem sekcji body.
Pozwala to na:
- wysłanie pierwszego mailingu,
- dodawanie plików cookies użytkownikom z mailingu,
- zapisywanie danych o zachowaniu monitorowanych użytkowników na stronie,
- tworzenie reguł automatyzacji, które odpowiedzą na ich zachowanie.
3. Wgraj bazę danych
Prawdopodobnie posiadasz już jakąś bazę kontaktów, zatem warto wprowadzić ją do systemu. Importując kontakty możesz dodać do nich dowolne tagi i szczegóły, które ułatwią Ci identyfikację klientów. Pamiętaj jednak, że samo ich wprowadzenie nie sprawi, że będą monitorowane.
Aby to nastąpiło, kontakt musi:
● kliknąć w link z mailingu SALESmanago,
● wypełnić formularz systemowy lub zintegrowanego przez API,
● kliknąć w link wygenerowany na karcie kontaktu w systemie,
● kliknąć w link wysłany z maila przez proxy.
4. Zintegruj formularze
Dzięki formularzom możesz generować nowe kontakty, i jak już zostało wspomniane, transformować kontakty anonimowe w monitorowane. Najczęściej występujące i najprostsze rodzaje formularzy to:
● formularz rejestracji na newsletter,
● formularz rejestracji do sklepu,
● formularz logowania do sklepu.
Przesyłając kontakty do systemu za pomocą zintegrowanych formularzy możesz dodawać również:
● tagi,
● detale,
● zgody marketingowe,
● double Opt-In (potwierdzenie zgody marketingowej poprzez wysłanie maila z potwierdzeniem jej wyrażenia).
5. Przeprowadź prostą segmentację bazy
Podziel kontakty na klientów i potencjalnych klientów, na tych, którzy mieszkają bliżej Warszawy i tych z okolic Krakowa. Ty sam najlepiej wiesz, jakie podziały są sensowne i usprawniają pracę Twojego sklepu. Możesz uwzględnić przeróżne kryteria, od podstawowych jak: wiek, płeć, lokalizacja, czy język, aż po bardziej zaawansowane jak częstotliwość kupowania i wartość ostatniego zakupu. Dobrze przeprowadzona segmentacja jest podstawą personalizacji i odpowiedniego adresowania działań marketingowych.
6. Skonfiguruj kanał email marketingowy
Wysyłka maili i automatyzacja całego procesu jest jedną z podstawowych funkcjonalności dla większości użytkowników platform do automatyzacji marketingu. Wykorzystanie odpowiedniego oprogramowania pozwala przede wszystkim na dostosowanie wysyłek do preferencji odbiorców, przez co znacznie zwiększa wskaźniki otwarć i kliknięć w maile. Wysyłka standardowych maili pozwala zbierać dodatkowe informacje o odbiorcach.
7. Ustaw scoring
Jest to najprostszy sposób mierzenia zaangażowania i zainteresowania klientów. Dzięki prostym regułom automatyzacji możesz dodawać punkty kontaktom za wykonanie konkretnych akcji - pobranie materiałów, obejrzenie cennika, dodanie przedmiotu do koszyka, itp. Kontakt po osiągnięciu konkretnego scoringu może zostać oznaczony jako hot lead i przekazany automatycznie do działu sprzedaży.
8. Wiadomości powitalne
Najprostsze działania czasami są jednymi z najskuteczniejszych. Ustawienie wiadomości powitalnej wysyłanej do osób, które właśnie zarejestrowały się w systemie zajmuje dosłownie kilka minut, a pozwala zrobić dobre wrażenie i skierować uwagę użytkowników na materiały, z którymi chcesz żeby się zapoznali.
9. Pierwsze automatyzacje
Na początek warto zastosować najprostsze scenariusze, takie jak wspomniana wyżej wiadomość powitalna, alerty powiązane ze scoringiem kontaktu, kampania reaktywująca użytkowników, którzy nie logowali się od jakiegoś czasu, czy odzyskiwanie porzuconych koszyków.
Te proste działania można później rozwijać w całe procesy. Jednak nie daj się zwieść ich pozornej prostocie - to właśnie solidne podstawy pozwalają stworzyć dobrze prosperującą firmę.