Netykieta - jak wygląda savoir vivre w Internecie?

16.04.2017 Marketing
Ekspert
Ewa Bujak communications & PR consultant
firma: DobryPR
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Ewa Bujak

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Czym jest netykieta? To zbiór zasad określających reguły postępowania w sieci. Ich znajomość ułatwia funkcjonowanie w świecie biznesu i wpływa na pozytywne postrzeganie firmy. Osoby, które nie stosują się do internetowego savoir vivre’u, prędzej czy później będą musiały zmierzyć się z negatywnymi opiniami, odpływem klientów, „hejtem” lub w najlepszym przypadku zyskają opinię nieuprzejmych gburów. Netykieta stanowi integralną część etykiety obowiązującej zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.

Dlaczego netykieta jest ważna? Parafrazując znane polskie przysłowie możemy powiedzieć „Jak Ty piszesz…tak Cię widzą!”. Wizerunek tworzymy również na podstawie naszego zachowania w sieci. Od tego jak „piszemy”, jak się zachowujemy w komunikacji elektronicznej zależy, jak będzie postrzegana dana firma, marka lub osoba. Znaczeniowo netykieta nie różni się od etykiety, czyli dobrego wychowania określanego inaczej jako savoir vivre. Tak więc, jeśli przestrzegamy zasad dobrego wychowania w świecie rzeczywistym, to powinniśmy ich również przestrzegać w świecie wirtualnym. To podstawa każdej komunikacji. Gdyby jednak nie przekonała nas jedynie wizja utrzymania pozytywnego wizerunku, zawsze pozostają konsekwencje prawne. Istnieje bowiem zbiór treści, których absolutnie nie możemy umieszczać w Internecie.

 

Czego zabrania polskie prawo?

 

Nie należy publikować w Internecie niezgodnych z prawem treści zdefiniowanych w różnych ustawach, wymienionych poniżej:

 

 

 

Zasady netykiety

 

1. „TY-kanie”

W świecie wirtualnym użytkownicy rzadko stosują zwroty grzecznościowe typu „Pan” / „Pani”. Przyjęło się, że „Ty” w Internecie nie jest obraźliwe. Co więcej, w pewnych kręgach pojawiły się opinie, że stosowanie i oczekiwanie stosowania zwrotów „Pan” / „Pani” jest objawem snobizmu i wywyższania się ponad innych. Jak zatem zwracać się do innych tak, aby postępować zgodnie z zasadami netykiety? Należy przede wszystkim rozpoznać odbiorcę do którego kierujemy dany komunikat. Jeżeli wysyłamy maila do klienta, nie możemy zwracać się do niego po imieniu (chyba, że wcześniej nastąpiła ku temu obustronna zgoda). Jeśli natomiast wypowiadamy się na FB, forum internetowym w niezobowiązującym temacie, możemy mówić do swoich rozmówców na „Ty”.

 

2.  Email

Poczta elektroniczna to jeden z najczęstszych sposobów komunikacji w biznesie, dlatego ważne, aby traktować odbiorcę jak rozmówcę, na którym chcemy zrobić dobre wrażenie. Poniżej kilka rad, które odnoszą się do korespondencji biznesowej.

 

Zasady ogólne:

 

 

3. Dyskusja – sztuka komentowania

Komentowanie w sieci jest niezwykle wyrafinowaną sztuką. Nie widzimy bowiem odbiorców, ich mimiki, gestów, sposobu wypowiedzi. Nie wiemy tak naprawdę, czy dobrze zrozumieliśmy intencje osoby/firmy, której działanie chcemy skomentować. Dodatkowo, nie jesteśmy anonimowi (nawet w przypadku, gdy nie podpisujemy się otwarcie pod komentarzem). Dlatego każde nasze działanie na forach internetowych, grupach dyskusyjnych lub komentowanie na FB powinno być dokładnie przemyślane i prowadzone zgodnie z zasadami netykiety.

 

4. Internetowy bon-ton – uwagi dodatkowe

Zachowanie w Internecie powinno być po prostu kulturalne. Tradycyjne zasady dobrego wychowania są doskonałą wytyczną tego, co wolno i nie wolno robić w sieci. Najważniejsze jest dokładne zastanowienie się nad konsekwencja swoich działań i wczucie się w rolę odbiorcy. Nikogo nie wolno obrażać publicznie, nawet jeśli ma się ku temu powody. Zanim wyślemy maila, opublikujemy posta lub coś skomentujemy zastanówmy się, jakie będą tego efekty.

 

 

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies