Marketing internetowy – narzędzia i zasady działania

04.07.2018 Marketing

Skuteczne kampanie reklamowe bardzo często kojarzą się z ogromnymi budżetami, reklamami telewizyjnymi i działaniami na masową skalę. W rzeczywistości jednak to nie zawsze wielkość budżetu lub skala działania powoduje, że można mówić o wysokiej skuteczności działań marketingowych. Obecnie – w świecie mocno nasyconym przekazami reklamowymi – o skuteczności działania kampanii bardzo często decyduje przede wszystkim jej ciekawa treść oraz dobre targetowanie działań.

 Ilość środków oraz energii jaka jest poświęcana na urządzenie kampanii zasięgowych, w których brak jest strategii precyzyjnego dotarcia do klienta powoduje, że każdy pozyskany klient jest zbyt mało wartościowy, ponieważ na jego zdobycie firma wydała dużo więcej, niż kiedykolwiek klient wyda w firmie. Jak zatem realizować bardziej opłacalne i możliwie targetowane kampanie oraz czy duży budżet to faktycznie klucz do sukcesu? Odpowiedź zależy oczywiście od konkretnego przypadku. Przykładowo – wyłączając ograniczenia budżetowe: czy reklama w ogólnopolskiej telewizji, zakładu mechaniki samochodowej Pana Roberta z małej miejscowości ma sens? Odpowiedź jest jednoznaczna – oczywiście nie, ponieważ grupa potencjalnych lokalnych odbiorców jest zbyt mała. Taka sama reklama z kolei, dla sieci sprzedaży ze sklepami np. dyskontowymi w każdej większej miejscowości w kraju ma już jak najbardziej uzasadnienie. Jak widać, nie zawsze telewizja czy wielomilionowy budżet to klucz do sukcesu reklamowego. Każda firma to wyjątkowy przypadek w tym względzie. Warto jednak zwrócić uwagę na obszar, który umożliwia skuteczne działanie reklamowe bez konieczności zatrudniania agencji reklamowej i na obszarze, którego można realizować kampanie o dość wysokim współczynniku targetowania. Mowa oczywiście o reklamie w internecie. Mimo ogromnej fali krytyki z jaką się spotyka oraz z coraz niższymi wynikami skuteczności jest ona nadal jedynym tak łatwo dostępnym obszarem, w którym przedsiębiorstwa nie dysponujące dużym budżetem, mogą prowadzić działania promocyjne. Możliwości reklamowe w internecie są ogromne i podzielone na wiele kategorii. Poniżej znajdziesz kompendium wiedzy i skrótowy opis poszczególnych narzędzi które możesz zastosować w swoim przedsiębiorstwie.

 

Reklama bannerowa

 

To najstarsza i najpopularniejsza metoda prowadzenia działań promocyjnych w internecie. Polega na wykorzystaniu elementów graficznych takich jak zdjęcia, filmy, animacje, graficznie pisany tekst itp., które umieszczone w odpowiedniej (atrakcyjnej dla klienta konfiguracji) mają spowodować przekierowanie go na wybraną przez nas stronę w drodze kliknięcia w banner lub zwiększyć jego świadomość marki przez samo obejrzenie bannera. Formatów reklamy banerowej jest mnóstwo, jednak w przypadku promocji na dużych portalach tworzy się je zgodnie ze specyfikacjami technicznymi dokładnie określającymi ich wymiary, wagi (podane w kb) czy ilość dozwolonego tekstu. Uruchomienie takiej kampanii różni się w zależności od miejsca, w którym ma działać. Wielkie portale takie jak Onet czy WP.pl sprzedają swoje powierzchnie reklamowe samodzielnie. Większość pozostałych bannerów które oglądasz zrzeszone jest w tzw. sieci afiliacyjne. Wówczas nie kupuje się bannera na stronie X oraz Y lecz ich odpowiedni zasięg i targetowaną kampanię, np. tylko do mieszkańców Gdańska, kobiet, w przedziale wiekowym 20-30lat. Domy mediowe, które sprzedają takie powierzchnie reklamowe dobiorą odpowiednio strony i przekażą nam informację jakie formaty bannerów muszą być przygotowane aby wyświetlały się na stronach, które dostarczą uwagi takich klientów na jakich nam zależy. Kampanie bannerowe mogą być rozliczane na kilka sposobów do najbardziej popularnych należą PPC, czyli (pay per click) lub PPV (pay per view). W pierwszym przypadku płacimy wyłącznie za kliknięcia w banner. Wówczas to dom mediowych dobiera liczbę wyświetleń bannerów tak, by wyświetlić ich na tyle dużo by zagwarantować kliknięcia za które płacimy. W drugiej metodzie rozliczeniowej płacimy za zasięg, czyli za to ile razy reklama zostanie wyświetlona – nieważne czy wyświetlenie zakończy się kliknięciem czy też nie. Wariant rozliczenia wybiera się w zależności od tego jakiego typu reklamę chcemy wyświetlać – zasięgową – budująca świadomość marki, czy powodująca konkretne działanie. Poza domami mediowymi możesz spotkać się z sieciami reklamowymi zarządzanymi przez właścicieli witryn np. Facebook lub też reklamy Google w sieci Adwords – wówczas jesteśmy w stanie samodzielnie prowadzić kampanię bannerową bez konieczności angażowania domu mediowego. Nadal jednak potrzebować będziemy kogoś kto przygotuje przekaz reklamowy: grafikę, film, animację, tekst itp.

 

E-mail marketing

 

Czyli popularne newslettery. Część przedsiębiorców z pewnością pomyśli „Dlaczego mam rozważać użycie formy reklamowej która na mnie nie działa”. Otóż warto się zastanowić, dlaczego tak się dzieje i pomyśleć jak można tą wiedzę wykorzystać. E-mail marketing tak dobrze zakorzeniony w działaniach dużych firm, jest o wiele skuteczniejszym narzędziem w rękach małych i średnich przedsiębiorstw. W porównaniu do dużych przedsiębiorstw najczęściej posiadają one mniejszą ilość klientów, jednak dzięki temu mogą one realnie analizować ich potrzeby zamiast wrzucać ich do ogromnych grup cechujących teoretycznie te same potrzeby czy zachowania. Prawdziwą siłą e-mail marketingu jest możliwość przesłania klientowi oferty, która rzeczywiście może go zainteresować. Wielkie firmy, które posiadają ogromne rzesze klientów nie są w stanie analizować ich indywidualnych potrzeb. W mniejszej firmie z kolei, właściciel dokładnie wie, który z jego klientów jest na tyle zabiegany, że zapomni o zmianie opon lub której klientce zbliża się termin farbowania włosów w zakładzie fryzjerskim. Wykorzystaj przewagę większej elastyczności operacyjnej jaką daje mała skala przedsiębiorstwa i stosuj ją by wysyłać klientom rzeczywiście interesujące ich oferty. Pamiętaj koniecznie, że aby takie oferty przesyłać musisz mieć zgodę na wysyłanie informacji marketingowych. Ponownie – mniej chętnie podajemy adres mailowy dużym firmom, które z dużym prawdopodobieństwem zasypią naszą skrzynkę mailową spamem. W mniejszej firmie za obietnicę konkretnie dopasowanej korzyści klienci są bardziej skłonni udostępniać adresy mailowe.

 

Pozycjonowanie i optymalizacja stron www

 

W ramach tego pojęcia mieszczą się wszystkie działania, które umożliwiają osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych po wpisaniu przez Internautę określonych fraz.  Biorąc pod uwagę obecne schematy zachowań konsumentów oraz fakt, że niemal wszystko czego poszukujemy w internecie znajdujemy przy pomocy wyszukiwarek, SEM i SEO są najskuteczniejszymi działaniami marketingowymi dostępnymi na rynku. Dzieje się to także dlatego, że nie jest to reklama w prostym tego słowa znaczeniu i nie jest tak szybko odrzucana prze konsumenta.  Duże znaczenie w realizacji działań z zakresu SEM i SEO ma jakość naszej strony internetowej (i nie chodzi tutaj o walory estetyczne). Warto w tym przypadku zdać się na opiekę firmy zewnętrznej w optymalizacji strony przedsiębiorstwa i prowadzaniu pozycjonowania w naszym imieniu. Można też jednak zaczerpnąć odpowiedniej wiedzy w internecie i prowadzić takie działania samodzielnie.

 

Artykuły sponsorowane

 

Inną metodą reklamową jest wykorzystanie artykułów sponsorowanych. Polega ona na umieszczaniu, za odpowiednią opłatą wzmianki o naszym przedsiębiorstwie, marce lub produkcie w artykule o tematyce powiązanej z dziedziną, w której działamy. Metoda ta jest nieskuteczna w małej skali – internauci są bardzo wyczuleni na tego typu reklamę i bardzo szybko ją negują. Skuteczniej takie artykuły działają w dużych czasopismach lub na antenie telewizyjnej, gdzie uprawia się sponsoring w wywiadach lub spotkaniach w telewizji śniadaniowej. Za odpowiednią opłatą wybrany celebryta podczas programu może wspomnieć przykładowo, że ostatnie swoje zakupy zrobił w naszym sklepie, gdzie zakupił dobre buty i był świetnie obsłużony.

 

Współpraca z bloggerami

 

Może ona polegać na wysyłaniu im produktów lub innego rodzaju prezentów w zamian za wystawienie opinii. Metoda jeszcze niedawno dość skuteczna, obecnie dzięki bardzo mocnej pozycji bloggerów, którzy otrzymują dziesiątki ofert współpracy, stała się mało skuteczna i jest mocno oparta na „widzimisię” osób prowadzących blogi. Warto ją jednak zastosować, jeśli osobiście znamy taką osobę i wiemy, że będzie ona skłonna sensownie z nami współpracować.

 

#Sunrise

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies