Jakie formy promocji stosować w restauracji, aby przyciągnąć klientów?

09.08.2018 Marketing
Oceń 5.00/5 (1)

Wysoki współczynnik konkurencji w wielu branżach, coraz częściej powoduje, że przedsiębiorcy chcący otworzyć nowe przedsiębiorstwa stają w obliczu poszukiwania nisz, które mogą zapełnić. Nisz, dzięki którym ich biznes będzie wyjątkowy, spełni wyjątkowe oczekiwania i przez samo swoje istnienie zagwarantuje sobie sukces. Oczywiście, wiele pierwszych przedsiębiorstw w danej dziedzinie takie właśnie sukcesy odnosiło. Jednak obecnie, znalezienie niszy, która nie jest zaspokojona przez istniejącą już firmę lub produkt staje się niezwykle trudne.

Bywają branże bardziej nasycone konkurencją i mniej, jednak takich nienasyconych jest bardzo mało i ich nienasycenie wynika również z innych czynników (monopol, ogromne koszty prowadzenia danej działalności itp.). Jednym z najbardziej konkurencyjnych sektorów, w obecnej gospodarce rynkowej, jest sektor usług. Im większe miasto tym więcej restauracji, salonów fryzjerskich, pubów itd. Jak zatem odnaleźć się w nasyconej branży i wyróżnić tak by klienci wybierali tą a nie inną firmę? Otóż odpowiedź na to pytanie może być bardzo różna w zależności od tego o jakim przedsiębiorstwie mówimy. Im bardziej precyzyjne rozwiązania tym większe szanse, że odniosą sukces. Niniejszy artykuł kilka pomysłów, które pozwolą wyróżnić się konkretnej grupie przedsiębiorców - restauratorom.

 

Zanim jednak rozpocznie się podejmowanie działań mających na celu wyróżnić przedsiębiorstwo, warto zadbać o podstawy. Nawet najlepsze działania promocyjne nie zagwarantują sukcesu, jeśli przedsiębiorca nie wykaże się należytą dbałością o podstawy. Do podstaw w sektorze restauracyjnym zalicza się przede wszystkim:

 

Słowem, wszystkie rzeczy, których sami oczekujemy jako minimum, w restauracji, w której chcemy spożywać posiłek. Dopiero po zapewnieniu podstaw decydujących o tym, że klienci odwiedzający restaurację będą zadowoleni można przystąpić do planowania działań promocyjnych. Warto pamiętać, że wiele restauracji nie stosuje dodatkowych działań marketingowych, ponieważ zapewniają na tyle smaczne posiłki lub znajdują się w tak atrakcyjnej lokalizacji, że nie muszą wspomagać sprzedaży dodatkowymi działaniami. Jednak, jeśli zdecydujesz się na wprowadzenie takich działań warto pamiętać by planować je z rozwagą i rozkładać w czasie. Zbyt duża ilość promocji może spowodować chaos informacyjny, w którym klienci się nie połapią. Poniżej znajdziesz szereg działań, z których możesz skorzystać w dowolnej chwili, wystarczy, że rozplanujesz ich harmonogram.

 

Happy Hours

 

Podstawowa forma promocji mająca na celu zachęcenie do odwiedzenia restauracji w godzinach, w których restauracja odnotowuje najniższy ruch. Zwykle są to pory lunchowe. Happy Hours polega na wyznaczeniu dni tygodnia oraz odpowiednich godzin, w trakcie których określone dania będą sprzedawane w niższych cenach. Zwykle są to zestawy lunchowe składające się z dwóch dań lub umożliwiające zakup tylko jednego z nich. Promocyjne dania są specjalnie oznaczone w klasycznym menu lub – co bardziej popularne – podczas happy Hours obowiązuje inne, skrócone menu.

 

Diety specjalne

 

Diety, które kiedyś były rzadkością i często postrzegano je jako fanaberie – obecnie stały się powszechnym zjawiskiem, wobec którego restauratorzy nie powinni pozostawać obojętni. W restauracji warto rozważyć wprowadzenie kilku dań spośród wybranych diet. W małych i średnich restauracjach nie sposób wprowadzić do menu kilka dań z każdej diety, dlatego warto postawić na te najpopularniejsze: wegetarianizm, weganizm, dieta bezglutenowa oraz bez laktozowa. Osoby będące na wymienionych dietach bardzo często mają kłopot ze znalezieniem w klasycznych restauracjach dań dla siebie. Zwykle do wyboru mają dwa dania lub zamawiają tylko część posiłku. Zazwyczaj czują się poszkodowani taką sytuacją i uważają to za przykrą konieczność. Warto zatem przemyśleć odpowiednie zadbanie o takie osoby i wykorzystać to w komunikacji swojej restauracji.

 

Powrót do domu

 

Jeśli restauracja znajduje się blisko terenów mieszkalnych warto rozważyć akcje okresowe skierowane do mieszkańców pobliskich osiedli. Kilka razy w roku mamy do czynienia z masowymi wyjazdami wakacyjnymi – ferie, długie weekendy itp. Warto rozważyć promocję polegającą na wypromowaniu posiłków specjalnych, które rodzina wracająca z urlopu może zabrać bezpośrednio z restauracji do domu. Wystarczy uprzedzić restaurację 30 minut wcześniej, a dania będą czekały zapakowane do odbioru. Mało która Pani domu, po urlopie marzy o tym by zamiast znaleźć się w domu wybierać się do restauracji lub też gotować obiad dla rodziny a w międzyczasie prać, sprzątać itp. Można rzec, że to nie jest odkrywcze działanie promocyjne – przecież można zadzwonić do każdej restauracji i zamówić posiłek na wynos. Oczywiście. Natomiast wrzucając ulotki z taką ofertą do skrzynek mieszkańców odkrywasz przed nimi ich nieuświadomione potrzeby – i na tym polega siła tej metody.

 

Wieczory specjalne

 

Jednym z pomysłów na zachęcenie do odwiedzin restauracji mogą być wieczory specjalne. Chodzi o organizowanie np. wieczorów z grami planszowymi, wieczorów autorskich z pisarzami, koncertów – itp. Wiele zależy od budżetu, charakteru restauracji i decyzji na jakim poziomie chce się plasować. Jeśli np. jest to restauracja znajdująca się przy osiedlu mieszkalnym warto rozważyć eventy mające na celu spotkania sąsiadów. Ciekawym rozwiązaniem są także wszelakie wieczory czy spotkania degustacyjne – najpopularniejszy z nich to festiwal pizzy – organizowany regularnie w wielu restauracjach i ciągle zapewniający ogromne zainteresowanie. Warto jednak pomyśleć także o innych tego typu wieczorach np. wieczór kuchni włoskiej czy francuskiej - w trakcie której, klienci po uiszczeniu określonej opłaty mogą spróbować kilku dań. Charakter takiej kolacji degustacyjnej zależy oczywiście od rodzaju kuchni jaką dana restauracja proponuje. Wieczór grecki z restauracji serwującej dania kuchni włoskiej, nie będzie brzmiał wiarygodnie.

 

Warsztaty kulinarne

 

To pomysł, który wymaga odpowiedniego zaplecza technicznego lub takiego doboru tematu warsztatów by zaplecza nie potrzebowały. Jednym z ciekawych pomysłów mogą być warsztaty kulinarne dla dzieci polegające np. na zdobieniu pierników lub innych ciastek – w warsztatach mogą brać zarówno dzieci z rodzicami jak i same dzieci. Będzie to doskonała okazja dla rodziców na trzy godziny, w trakcie których mogą zająć się np. prezentami świątecznymi. Warto jednak pamiętać, żeby w takim przypadku zorganizować animatora, który będzie odpowiednio dbał o najmłodszych. Dobrym sposobem na promocję, mogą być także warsztaty kulinarne dla dorosłych. Jeśli nie dysponujesz odpowiednim sprzętem umożliwiającym przeprowadzeni takich warsztatów można je poświęcić dekorowaniu potraw, nakrywaniu do stołu, zdobienia stołów na odpowiednie okazje itp. 

 

Aktywne poszukiwanie klientów

 

W zależności od tego jakie sąsiedztwo ma restauracja warto rozważyć opcje dotarcia do najbliższych potencjalnych klientów. Jeśli np. znajduje się ona w pobliżu biur warto zadbać o to by pracownicy, otrzymywali tygodniowe menu lunchowe, które zapewni im posiłki w specjalnych cenach. W przypadku takich działań rozsądne jest również zaplanowanie działań lojalizujących klientów, takich jak zbieranie pieczątek za każdym razem, gdy zdecydują się skorzystać z oferty restauracji. Nagrodą może być np. jedenasty lunch gratis, kawa gratis po uzbieraniu trzeciej pieczątek itd.

 

Gratisy

 

Kolejnym pomysłem na promocję restauracji może być proponowanie, w odpowiednim przedziale czasowym gratisów, dla klientów którzy wydali określoną kwotę lub zakupili konkretny produkt. Przykładowo przy zakupie dowolnego śniadania kawa/herbata gratis, przy zakupie ciastka – kawa gratis, przy zamówieniu powyżej 100 zł – deser gratis, przy zamówieniu dużej kawy – dolewka na koszt firmy itp.


Sponsoringi


Jeśli restauracja serwuje smaczne posiłki warto zdobywać lojalnych klientów, dzięki darmowym zaproszeniom umożliwiającym poznanie oferty osobiście. Dobrym sposobem na przekazanie zaproszeń do restauracji mogą być wszelakiego rodzaju konkursy (urządzane np. na fanpage restauracji) lub nagrody w lokalnych imprezach, których partnerem może zostać restauracja.
 

Menu okazjonalne


Ogromna liczba restauracji proponuje specjalne menu świąteczne – zarówno bożonarodzeniowe jak i wielkanocne. Oczywiście warto takie specjalne menu przygotować i zachęcać klientów do korzystania z oferty. Jednak aby wyróżnić się spośród innych tego typu ofert warto rozważyć np. dowiezienie takich dań bezpośrednio na wskazany adres – takie usługi proponuje niewiele restauracji, a są znaczącym ułatwieniem dla osób, które nie dysponują czasem na odebranie zamówienia.
 

Spośród wymienionych propozycji, wielu restauratorów może skorzystać od razu. Część z nich wymaga dostosowania do własnych potrzeb. Dobrym pomysłem może być cokwartalne ustalanie harmonogramu promocji. Dzięki temu z łatwością można zaplanować aktywności w odpowiednich odstępach czasowych bez wprowadzania chaosu wśród klientów, spowodowanego zbyt duża liczbą atrakcji.

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies