Jak założyć stronę www?

27.12.2017 Marketing
Oceń 5.00/5 (1)

Strona www to wizytówka każdej firmy. Zanim zabierzemy się do jej stworzenia warto sprawę dokładnie przemyśleć i zaplanować. Dzięki temu nie narazimy się na zbędne koszty, a nasza strona będzie spełniała funkcje niezbędne dla reprezentowania i rozwoju naszego biznesu.

Na początku domena

 

Pierwszą niezwykle istotną rzeczą jest nazwa strony. Warto postawić na prostą i łatwą do zapamiętania nazwę domeny. Warto też unikać używania polskich liter, cyfr czy znaków specjalnych.

 

Michał Trziszka, CEO cal.pl: Przy wyborze nazwy należy także zastanowić się, czy nie powinna ona być łatwa w odbiorze dla klientów zagranicznych, gdyż nie wiemy, czy w przyszłości nie będziemy prowadzić biznesu także na innych rynkach. Najczęstsze błędy jakie widuję to przerost formy nad treścią, zbyt skomplikowane układy stron, nagromadzenie zbędnych i nieczytelnych treści, umieszczanie niespójnych wizualnie grafik. Wielokrotnie na stronach brakuje najpotrzebniejszych informacji, które powinny być widoczne zaraz po wejściu na stronę. Pamiętajmy, że strona www to nasza wizytówka i każdy powinien bez problemu móc odczytać na niej czym się zajmujemy, jaka jest nasza oferta, ile kosztują produkty, kto reprezentuje firmę, gdzie znajduje się siedziba i jak się z nami skontaktować. Wygląd strony także jest bardzo ważny. Czasami lepiej wybrać prostotę. Lepiej wygląda schludna, prosta strona z potrzebnymi informacjami i naszym logiem, niż ta gromadząca zbędne efekty i animacje.

 

Kompletujemy informacje

 

Warto więc przed zabraniem się do budowania strony stworzyć sobie listę informacji, działów jakie powinna zawierać. Zastanówmy się jednocześnie, które z nich są na prawdę niezbędne i istotne, tak by użytkownik, potencjalny klient z łatwością do nich dotarł nie „narażając” się na przebijanie przez nieistotne dane. Kolejnym krokiem powinno być skompletowanie zdjęć, grafik i logotypów jakie będziemy chcieli umieścić na stronie. Co ważne musimy pamiętać, że do wszystkich elementów graficznych koniecznie musimy posiadać prawa autorskie. Tu pomocne nam będą różnego rodzaju banki i serwisy fotograficzne takie jak: fotolia, istock czy shutterstock. Na większości z nich możemy wykupić jednorazowy, miesięczny lub roczny abonament. Cena jednorazowego dostępu do 10 zdjęć czy grafik, to koszt około 100 zł. Istnieją także strony - banki zdjęć gdzie wszystko możemy pozyskać za darmo tu jednak musimy się liczyć z mniejszym wachlarzem rozwiązań, które mogą nas zainteresować (darmowe banki zdjęć: unsplash, picjumbo, kaboompics, gratisography). Wybierając zdjęcia i grafiki należy koniecznie przemyśleć nasze zakupy. Warto też skonsultować je ze specjalistą. Wizualna część naszej strony jest bowiem niezmiernie ważna. Często bowiem to obrazy przyciągają uwagę klienta, powodują, że zwraca uwagę na naszą stronę, nabiera zaufania do firmy, a co za tym idzie chętniej kupuje nasze usługi.

 

Kiedy już mamy potrzebne komponenty naszej wymarzonej strony możemy zabrać się za jej tworzenie. Jeśli chcemy zminimalizować koszty, a strona nie musi być skomplikowana i zawierać niezliczone ilości funkcji, możemy stworzyć ją sami.

 

Tworzymy wymarzoną www

 

Do samodzielnego stworzenia prostej strony, wizytówki możemy posłużyć się jednym z wielu dostępnych kreatorów strony. Tu warto wcześniej wejść na stronę www.kreatorstrony.pl, gdzie znajduje się stworzony przez użytkowników ranking kreatorów strony.

 

Michał Trziszka, CEO cal.pl: Rzeczywiście na początku warto wspomnieć o najprostszej opcji, która dedykowana jest laikom i osobom, które chcą zrobić stronę samodzielnie, ale nie znają się na programowaniu. Mowa tutaj o kreatorze i instalatorze dostępnym także w cal.pl  - dzięki niemu strona powstaje w dosłownie 5 minut. Wybieramy interesujący nas szablon, z tych które dostępne są w ofercie, i zmieniamy w nim obrazy, treść, logo. Kolejna opcja, bardzo popularna to Wordpress. Jest on prosty w obsłudze i można go zainstalować automatycznie, nie posiadając żadnej wiedzy technicznej. Jednak zarządzanie nim i instalowanie dodatkowych modułów może już być bardziej skomplikowane i wymagać wiedzy specjalistycznej. Istnieje także opcja programowania dedykowanych systemów CMS - wówczas witrynę wyposaża się w panel, w którym można ręcznie edytować podstrony przy pomocy zaprojektowanych przez programistę narzędzi. To najbardziej skomplikowana, czasochłonna i kosztowna opcja.

 

Koszty założenia i prowadzenia strony firmowej

 

Pierwszym kosztem niezbędnym do funkcjonowania strony jest wykupienie domeny (adresu internetowego). Po wymyśleniu naszej nazwy sprawdzamy czy nasza domena nie jest już zajęta. Możemy to zrobić np. na cal.pl czy nazwa.pl. Jeśli tak, często zdarza się, że możemy liczyć na promocję, w postaci braku opłat za jej użytkowanie przez pierwszy rok. Później co roku musimy domenę opłacać. W cal.pl to koszt około 50 zł rocznie, w nazwa.pl to około 100 zł rocznie. Do tego dochodzi koszt hostingu. Hosting to po prostu udostępnienie miejsca na pracującym bez przerwy, podłączonym do Internetu komputerze (serwerze). Aby nasza strona internetowa mogła działać, musi obsługiwać ją serwer. Jeśli zależy nam, aby strona się nie „wieszała”, działała bez nieoczekiwanych przerw, należy wybierać ofertę hostingową ze szczególną uwagą. Tutaj rozsądny zakres cenowy wynosi od 100 zł do 500 zł. Tańszych ofert lepiej unikać. Najprawdopodobniej będą przysparzać samych problemów.

 

Michał Trziszka, CEO cal.pl: Następnie wszystko zależy od funkcji, jakie strona ma spełniać. Tak jak wspomniałem, najprostszą stronę - wizytówkę możemy łatwo wykonać sami, korzystając ze stworzonych do tego specjalnych kreatorów. Jeśli chcemy zlecić to profesjonaliście, koszt może rozpocząć się od 500 zł do nawet około 1500 zł. Strona bardziej zaawansowana, oparta na dedykowanym CMS-ie, czyli systemie zarządzania treścią, to koszt kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych - wszystko zależy od poziomu zaawansowania systemu.

 

W kolejnych latach musimy liczyć się z opłatami za przedłużenie domeny, hostingu czy wykupienie większej pojemności serwera. To w sumie koszt kilkuset złotych rocznie.

 

Strona www, a portale społecznościowe

 

Większość z nas codziennie loguje się do kilku portali społecznościowych. To miejsce, gdzie zdobywamy informacje nie tylko o tym co robią nasi znajomi, ale i otaczającym nas świecie. Dowiadujemy się o promocjach, wydarzeniach w mieście, nowych trendach w interesujących nas dziedzinach. To także świetne miejsce do promocji naszej marki. Ważne więc by na naszą stronę z łatwością można było trafić z Facebooka, Twittera czy Instagrama. Na naszej stronie odwiedzający powinni też mieć możliwość wybrania opcji udostępniania treści strony na portalu społecznościowym, czy „polubienia” nas na Facebooku. Możemy też na stronie www umieścić panel, gdzie widoczne będą zdjęcia z naszego firmowego Instagrama, dyskusje z Twittera czy Facebooka. Pamiętajmy, że za pomocą fanpage’a lub firmowego konta na Google+ możemy budować trwałą i aktywną społeczność wokół naszej firmy. Co niezmiernie ważne dbając o naszych „fanów”, rozmawiając z nimi, powodujemy, że stają się naszymi stałymi klientami. Zachęceni informacjami, konkursami itd. publikowanymi w social mediach, przechodzą na stronę internetową firmy i dokonują konwersji, np. poprzez dokonanie zakupu, pobranie materiałów reklamowych czy zapisanie się do newslettera.

 

 

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies