Jak założyć konto firmowe na Facebooku?

23.03.2018 Marketing

Czy warto zakładać firmowe konto na Facebooku? Odpowiedź brzmi tak! I nie chodzi tu tylko o to, że dzięki temu zyskujemy mnóstwo dodatkowych funkcji niedostępnych dla profilów prywatnych. To ważne także ze względów formalnych, bowiem działania promocyjne i prowadzenie konta marki na profilu prywatnym na Facebooku są zabronione.

Aby więc reklamować nasze przedsięwzięcie zgodnie z regulaminem i mieć dostęp do wszystkich funkcji, należy założyć fanpage. Czym różni się fanpage od zwykłego profilu? Jak sama nazwa wskazuje jest to strona, która skupia społeczność fanów. W tym przypadku będą to zwolennicy produktu czy marki tworzonej przez przedsiębiorcę. W tym miejscu warto zwrócić na jedną z ważnych zasady zarządzania treściami na Facebooku. Na profilu prywatnym zamieszczamy treści dotyczące swojej osoby. Fanpage firmowy powinien być zaś miejscem do promowania marki, naszych produktów czy aktywności związanych z firmą np. firmowych gal, nagród czy certyfikatów otrzymywanych przez firmę, ale i wyróżnień dla pracowników. Mieszanie tych „dwóch światów” postrzegane jest jako nieprofesjonalne i źle wpływa na wizerunek firmy. Warto też pamiętać, że na profilu prywatnym możemy zarządzać treścią w sposób niedostępny dla fanpage’a. Można publikować część treści jedynie do wybranych znajomych, część informacji ukrywać i tak dalej. Fanpage firmowy jest domyślnie publiczny. Ma jednak inne zalety – pozwala korzystać z nietypowych formatów postów, płatnej reklamy, analizować statystyki profilu i badać grupę docelową – czyli klienta. 

 

Zakładania konta na Facebooku

 

Jeśli nie posiadamy konta na Facebooku, profil firmy czy przedsięwzięcia tworzymy bezpośrednio ze strony głównej. Jeśli mamy już swój profil należy odnaleźć opcję zakładania fanpage’a w aktualnościach. Jest to stosunkowo proste, jednak w razie gdybyśmy nie znaleźli opcji tworzenia fanpage’a wystarczy kliknąć w link. Co ważne, ale nie dla wszystkich oczywiste, założenie konta firmowego jest darmowe. Także korzystanie i publikowanie na naszym profilu firmowym nie pociąga za sobą konieczności opłat. Te pojawią się dopiero w przypadku kreowania płatnej reklamy. Kiedy wiec znajdziemy już odpowiednią zakładkę możemy zacząć kreowanie naszego fanpage’a. Po kliknięciu linku - utwórz stronę - pojawi się zakładka, gdzie będziemy musieli zdecydować jaki rodzaj działalności przypisać naszemu przedsięwzięciu.


Cześć z użytkowników Facebooku zakładając strony firmowe waha się jaką kategorię strony wybrać. To ważne, ale jeśli po jakimś czasie uznamy, że nasz wybór nie był trafny będziemy mieli możliwość dokonania zmiany. Może się też zdarzyć, że Facebook odpowiadając na sugestie użytkowników zgodnie z nią zasugeruje zmianę kategorii naszej strony. Rodzaj kategorii sprawi też, że w przyszłości będziemy na naszej stronie mieli dostępne konkretne przyciski. Tak jest na przykład z przyciskiem darowizny dla organizacji pożytku publicznego „donation”. Nie jest dostępny dla stron, które nie wcześniej zaznaczyły, że są OPP.

 

Po wybraniu kategorii i uzupełnieniu podstawowych danych nasz fanpage będzie potrzebował nazwy. Warto dobrze ją przemyśleć. Jej zmiana może być w przyszłości trudna. Najczęściej sygnujemy stronę nazwą naszej firmy. Kiedy zaś ona jest zajęta możemy dodać nasze imię i nazwisko. Warto jednak by nazwa była prosta, nie zawierała cyfr i w prosty sposób odnosiła się do kategorii przedsięwzięcia, jakie będziemy promować. Jeżeli wybierzemy już nazwę i naciśniemy przycisk „Rozpocznij”, zostaniemy przeniesieni na stronę, gdzie krok po kroku nastąpi proces konfiguracji nowego fanpage’a. Kolejne działania na Facebooku są niezwykle intuicyjne. Mamy już uzupełnione podstawowe dane o firmie, które wyświetliły się podczas rejestracji profilu. Jednak z każdym następnym krokiem Facebook będzie oczekiwał od nas coraz więcej danych. Istnieje oczywiście opcja pominięcia kolejnych kroków i poprzestania na danych podstawowych (w przyszłości można do tych danych wrócić i je uzupełnić). Warto jednak poświęcić nieco więcej czasu i wpisać od razu jak najwięcej informacji o naszym przedsięwzięciu. Dzięki temu Facebook, jego algorytmy będą mogły w pełniejszy i dokładniejszy sposób sklasyfikować naszą firmę. To z kolej spowoduje, że nasz fanpage zostanie opisany i zakwalifikowany jako strona w konkretnej kategorii. Dzięki temu użytkownicy, którzy polubili strony o podobnym profilu i charakterze, będą widzieli naszą firmę czy markę jako polecana przez Facebooka.

 

Tworzenie profilu to jednak nie tylko wpisywanie danych. To także uzupełnianie naszego fanpage’a np. zdjęciami. - aspekt wizualny jest obecnie niezwykle ważny. Dlatego przed uzupełnieniem strony o zdjęcie i tło, nośniki warto przygotować sobie wcześniej i według wytycznych Facebooka. Polecam korzystanie z dobrej jakości grafik. Nasz avatar w formacie .png będzie wyglądał lepiej niż .jpeg, a video w tle zrobi większe wrażenie niż zwykła grafika czy zdjęcie – przekonuje Michał Trziszka, CEO cal.pl .

Dane i grafiki, które należy przygotować przez założeniem Fanpage'a:

  • krótki opis działalności (około 150 znaków)
  • nazwa użytkownika, która pojawi się po ukośniku za „facebook.com” (powinna być taka sama lub spójna z nazwą firmy),
  • adres strony internetowej,
  • dane teleadresowe,
  • grafiki: logotyp, zdjęcie w tle/ opcjonalnie gify, video.

 

Wymiary podstawowych grafik:

  • zdjęcie profilowe (avatar) – 180 x 180 pikseli - niewielka, graficzna wizytówka, która prezentuje osobę lub markę (np. w postaci logo);
  • zdjęcie w tle (cover photo) – 828 x 315 pikseli - zajmuje centralne miejsce, nadając charakter wyglądowi fanpage’a;
  • film w tle (cover video) – 820 x 462 pikseli - filmik może trwać od 20 do 90 sekund i zostaje automatycznie zapętlony;
  • zdjęcie w tle wydarzenia – 1920 x 1080 pikseli.

Kiedy uzupełnimy konto danymi i grafikami strona niemal natychmiast jest gotowa do użytku. Aby nią zarządzać należy po zalogowaniu do prywatnego konta, z menu głównego (po rozwinięciu) wybrać jej profil. Taki fanpage może być administrowany przez kilka osób, dzięki udostępnieniu przez nas innemu użytkownikowi roli na stronie. (Zakładka: Ustawienia – role na stronie). To ważne w kontekście tego czy profilem chcemy zarządzać sami, czy może powierzyć któremuś z współpracowników lub specjalizującej się w tym firmie. Oczywiście, jako założyciel profilu i administrator wciąż będziemy mieli kontrolę nad kluczowymi zmianami jak np. zmiana uprawnień czy danych kontaktowych naszej firmy. Wymagają one bowiem podania hasła.

 

- O ile samo założenie profilu nie jest trudnym zadaniem i trwa chwilę, o tyle wypromowanie go i zbudowanie na nim dobrej wizytówki jest czasochłonne i wymaga pracy specjalistów. Zanim uruchomimy fanpage warto przygotować sobie strategię działań, wybrać styl komunikacji zgodny z polityką firmy. Osoby, które zajmują się profilem danej firmy powinny być także na bieżąco z wszelkimi informacjami o funkcjonowaniu Facebooka, powinny m.in. wiedzieć jak zmienia się działanie Edgeranku*, czyli algorytmu według którego pozycjonowane są aktualności na Facebooku. Jeżeli nasz profil ma przynieść firmie spodziewaną wartość marketingową, warto go powierzyć specjaliście, który w sposób profesjonalny będzie przygotowywał i zarządzał treściami – dodaje Michał Trziszka CEO cal.pl.

 

Rafał Wąsowicz


ważne
*EdgeRank- prowadząc samodzielnie nasz profil nie zawsze mamy czas na śledzenie nowości i „udogodnień” jakie serwują nam analitycy Facebooka. W pewnym momencie możemy na przykład zauważyć, że nasze posty docierają do mniejszej ilości użytkowników. Winny temu będzie EdgeRank, czyli algorytm określający wyświetlanie postów w aktualnościach użytkowników. Facebook nieustannie ocenia, czy nasze wpisy są atrakcyjne dla fanów, czy angażują ich, wywołują komentarze, polubienia, udostępnienia itd. Warto więc, tworząc posty dobrze je przemyśleć. „Wrzucając” bowiem rzeczy nieprzemyślane i mało atrakcyjne powodujemy, że Facebook zaczyna ograniczać zasięg naszych postów i widzi je coraz mniej osób.

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies