Jak tworzyć pozytywny wizerunek firmy w Internecie?

21.02.2018 Marketing
Ekspert
Ewa Bujak communications & PR consultant
firma: DobryPR
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Ewa Bujak

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Cyfryzacja polskiego biznesu to fakt. Według raportu IAB Polska „Biznes w sieci”, przygotowanego w 2016 roku we współpracy z Ministerstwem Rozwoju oraz organizacją PwC, ponad 97% polskich firm korzysta z elektronicznych form komunikacji z klientem [1]. Większość z nich nie potrafi jednak wykorzystać potencjału jaki niesie ze sobą Internet i ogranicza się jedynie do strony WWW. Jak konsekwentnie tworzyć pozytywny wizerunek w sieci? I jakich narzędzi użyć by go wzmocnić?

Badania IAB Polska wskazują, że 91% badanych firm wykorzystuje w komunikacji z klientami pocztę elektroniczną, 82% korzysta z telefonów, a 80% komunikuje się za pomocą strony WWW. Dość wolno rośnie znaczenie komunikacji za pomocą social mediów i aplikacji mobilnych. Biorąc pod uwagę fakt, że ponad 25 milionów Polaków korzysta z Internetu[2], a 15 milionów ma konto na Facebooku[3] - to dość niezrozumiałe. Tylko 46% przedsiębiorstw posiada profile swoich firm na portalach społecznościowych, a 32% – strony responsywne, czyli witryny dostosowane do swobodnego korzystania z nich za pomocą urządzeń mobilnych.

 

Zrozumieć Internet. Czyli czego wymaga od nas komunikacja w sieci?

 

Od czego zacząć komunikację w Internecie? Od zrozumienia, jak medium to funkcjonuje. Komunikacja przez Internet różni się od innych form komunikacji. Tworząc strategię wizerunkową w sieci, musimy pamiętać o jego specyfice.

 

1. Czas

Internet nie zna granic, barier terytorialnych i ograniczeń czasowych. Daje nam możliwość błyskawicznego dotarcia do klientów na całym świecie, pozwala na zawieranie transakcji na szeroką skalę.

 

2. Różnorodność

Podobnie jest z dotarciem do różnych grup kulturowych i społecznych. Komunikując się przez Internet możemy dotrzeć do różnych grup społecznych, czasem kulturowych. Znajomość zwyczajów biznesowych, motywatorów i upodobań naszych kontrahentów z innych krajów pozwoli nam na precyzyjny dobór przekazu, reklamy lub innych form komunikacji i ułatwi utrzymanie pozytywnego wizerunku marki.

 

3. Anonimowość

Poczucie anonimowości w Internecie pozwala naszym klientom, pracownikom i konkurencji na coraz większa swobodę wypowiedzi. Negatywne komentarze w sieci, a często nawet oszczerstwa mogą doprowadzić do kryzysu wizerunkowego.Konieczna jest znajomość zasad jak postępować z negatywnymi komentarzami. Które usuwać, na jakie odpowiadać.

 

4. Ograniczenie postrzegania zmysłowego

Komunikacja przez Internet pozbawiona jest fizyczności. Zazwyczaj ograniczona jest do słów, obrazów, czasem filmów video. Nie można naszego produktu wziąć do ręki, posmakować lub powąchać. Dlatego obraz firmy lub produktu, jaki przedstawimy na naszej stronie internetowej czy w mediach społecznościowych, musi być jak najbardziej precyzyjny, kompleksowy, spójny i atrakcyjny. Redukcja wrażeń zmysłowych może bowiem przyczynić się do niewłaściwego odczytania intencji naszego rozmówcy czy czytelnika. Używanie emotikonów, które w jakiś sposób ułatwiają przekazanie naszych stanów emocjonalnych, w kontaktach biznesowych jest raczej niedozwolone.

 

 

Wizerunek w sieci – jak planować działania?

 

Budowanie wizerunku w Internecie wymaga starannego planowania. To długotrwały proces, który musi być podporządkowany naszej strategii biznesowej. Poniżej kilka kroków do stworzenia spójnego wizerunku w Internecie.

  • weryfikacja lub wyznaczenie celów biznesowych – zarówno krótko, jak i długo terminowych. Dokładne określenie tego, co chcemy osiągnąć biznesowo w określonym czasie, pozwoli nam wybrać odpowiednią formę komunikacji.
  • określenie tożsamości marki – analiza tego, jak postrzegana jest nasza firma lub jak chcemy, aby była postrzegana.
  • sprecyzowanie grup docelowych – dokładna znajomość adresatów, pozwoli nam wybrać narzędzia komunikacyjne i treści, jakie chcemy zastosować. Charakteryzując grupy docelowe bierzemy pod uwagę (oprócz wieku, miejsca zamieszkania i wykształcenia) styl życia, zainteresowania, formę spędzania wolnego czasu.
  • kolejnym krokiem jest wybór odpowiednich narzędzi komunikacyjnych – które będą realizowały zamierzone cele i będą odpowiednie do naszych wybranych grup docelowych.
  • przygotowanie budżetu i planu wykonawczego – plan działań komunikacyjnych oraz budżet, musi uwzględniać zasoby (osobowe i finansowe) potrzebne do stworzenia odpowiednich narzędzi komunikacji w Internecie (np. strony WWW, profilu na Facebooku czy Twitterze) i realizacji działań komunikacyjnych (np. przygotowanie oraz publikację materiałów na WWW lub do mediów społecznościowych).
  • monitoring i ewaluacja działań – sposób monitorowania realizowanej strategii najlepiej zaplanować jeszcze przed wdrożeniem odpowiednich narzędzi komunikacyjnych. To w jaki sposób będziemy kontrolować nasze działania w Internecie i co będzie dla nas miarą sukcesu lub porażki, musi być znane już na początkowym etapie przygotowania strategii komunikacyjnej.
  • wdrożenie – po zakończeniu etapu planowania należy zająć się wdrożeniem wybranych przez nas narzędzi i skuteczną komunikacją

 

Strona WWW

 

Stronę internetową posiada 80% badanych przez IAB Polska przedsiębiorstw. Cele tworzenia strony www dla firmy są różne: od pozyskania nowych klientów, podniesienia prestiżu firmy; zapewnienia należytej obsługi stałym klientom; udostępnienia informacji partnerom handlowym; poprzez sprzedaż towarów i usług przez Internet; promocję produktów oraz kształtowanie wizerunku firmy. Jaka więc musi być nasza witryna, aby przyciągać uwagę, wzmacniać wizerunek i realizować cele biznesowe?

 

1. Przejrzysta

Strona jest przejrzysta, gdy nie jest przeładowana elementami informacyjnymi (takimi jak nagłówki, teksty, zdjęcia,) Elementy informacyjne muszą być luźno rozmieszczone na stronie a pomiędzy nimi powinna być przestrzeń (tzw. zasada białego obszaru).

 

2. Samowystarczalna – dobrze zaprojektowana

Czyli taka, po której odwiedzający, może poruszać się samodzielnie bez niczyjej pomocy. Intuicyjnie i swobodnie nawiguje po niej, jest w stanie kupować produkty, zamawiać usługi czy rezerwować terminy bez straty czasu na szukanie odpowiednich funkcji. Warto do przygotowania takiej strony zatrudnić specjalistów lub skorzystać ze sprawdzonych, gotowych szablonów.

 

3. Interaktywna

Dobra strona internetowa to taka, która pozwala na interakcję z użytkownikiem. Dlatego warto zastosować rozwiązania pozwalające na ocenę lub udostepnienie treści, formularze kontaktowe, ankiety, infografiki – czyli wszystko to, co zaangażuje odwiedzającego i pozwoli nawiązać z nim odpowiedni kontakt. Dodatkowo należy pamiętać o ikonach przekierowujących użytkownika na inne kanały komunikacyjne firmy – jak np. Facebook lub Twitter.

 

4. Reprezentatywna

Czyli zgodna z wizerunkiem, tożsamością i Corporate Identity firmy. Ważna jest także bardzo dobrze dobrana nazwa strony (zazwyczaj identyczna jak nazwa firmy), tak aby była łatwa do wymówienia i natychmiast kojarzona z naszą marką.

 

5. Responsywna lub mobilna

Ze względu na stale zwiększającą się liczbę osób korzystających ze smartfonów, konieczne jest dostosowanie naszej strony do łatwego przeglądania jej na telefonach. Do wyboru mamy przygotowanie wersji mobilnej strony lub responsywnej. Czym się różnią? Wersja responsywna, w skrócie zwana RWD (Responsive Web Design), polega na przystosowaniu treści do różnych ekranów – od desktopów i laptopów, pod smartfony i tablety różnych wielkości. Wersja mobilna – jest całkowicie odrębnie przygotowaną stroną, pozbawioną elementów, które długo się wczytują np. różne ciężkie, graficzne dodatki. Strony responsywne dają większe możliwości pod kątem SEO. Przy stronach mobilnych należy przede wszystkim uważać na kopie treści wynikające z istnienia dwóch takich samych stron postawionych na różnych domenach.[4]

 

Blog firmowy

 

Prowadzenie firmowego bloga to konieczność dla firm, które chcą tworzyć wizerunek eksperta branżowego. To także okazja do kontaktu z naszymi obecnymi i potencjalnymi klientami oraz szansa na zdobycie informacji odnośnie preferencji biznesowych, interesujących ich treści, produktów i usług. Dokładna analiza czytelnictwa naszego bloga, pomoże zweryfikować oczekiwania klientów i przygotować dla nich najbardziej dopasowaną ofertę.

 

1. Gdzie znaleźć inspirację do tworzenia ciekawych treści?

Jednym z najważniejszych wyzwań, jakie stają przed osobami prowadzącymi firmowe blogi, jest znalezienie inspirujących, ciekawych i unikalnych treści. Treści, dzięki którym firma osiągnie zakładany cel sprzedażowy lub wizerunkowy. Dlatego, konieczne jest sprawdzenie, jakich materiałów szukają klienci w Internecie i na takiej podstawie budować swoje wpisy blogowe. Gdzie szukać inspiracji?

 

Warto prześledzić narzędzia takie, jak:

  • Trendy Google,- to serwis udostępniający informacje na temat zapytań kierowanych do wyszukiwarki Google. Dzięki Google Trends możemy sprawdzić czego ludzie szukają w wyszukiwarce Gooogle. Zobaczyć, co jest najbardziej popularne w naszym regionie i umiejętnie wykorzystać to w treści bloga.
  • Planer słów kluczowych Google -  to narzędzie, które podpowiada przydatne słowa kluczowe oraz prognozuje natężenie ruchu, ułatwiając tworzenie kampanii w sieci . Tworząc treści na firmowego bloga musimy pamiętać o tym, aby nasz materiał zawierał słowa kluczowe, dzięki którym będzie łatwiej wyszukiwany przez roboty Google
  • Buzzumo - to platforma umożliwiająca monitorowanie zaangażowania użytkowników oraz śledzenie aktualnych trendów w content marketingu. Wyznacznikiem jest liczba udostępnień w mediach społecznościowych: na Facebooku, Twitterze, LinkedInie, Pintereście i Google+. Buzzumo pokazuje więc treści, o których najgłośniej mówi się w  mediach społecznościowych.

2. Jak zwiększyć zasięgi naszego bloga?

Ciekawe inspirujące treści, czyli wartość poznawcza naszego bloga, jest bardzo istotna dla ludzi, którzy znają naszą markę i przynajmniej raz byli na naszej stronie.Co zrobić jednak, aby zachęcić inne osoby do przeczytania naszych blogowych treści? Konieczna staje się tu transmedialność – czyli wykorzystywanie innych kanałów komunikacji do budowania i zwiększania zasięgu bloga.

  • wysyłka treści blogowych na nasze listy mailingowe. Dodanie opcji zapisu na newsletter na naszej stronie www,
  • udostępnienie treści bloga w mediach społecznościowych,
  • wysyłanie naszych treści blogowych do zaprzyjaźnionych blogerów, dziennikarzy lub na inne strony, które mogą być zainteresowane naszym contentem,
  • reklamy płatne i remarketing.

 

3. Jak uatrakcyjnić naszego bloga?

Według portalu Marketing i biznes, do inspirujących trendów firmowej blogosfery, które będą wpływać na utrzymanie uwagi czytelnika, można zaliczyć komunikację obrazkową oraz video marketing. „Dzięki infografikom, zdjęciom oraz krótkim materiałom wideo, ilustrującym przekaz, utrzyma się uwagę czytelnika, która może zaowocuje dalszymi przedrukami”. [4]

Złota dziesiątka najbardziej wpływowych blogerów 2016 r. według Jason Hunt (kolejność alfabetyczna)

  1. Maciej Budzich http://www.mediafun.pl/
  2. Jessica Mercedes Kirschner http://www.jemerced.com/
  3. Magda Kogut – Wałęcka https://www.szczesliva.pl/
  4. Konrad Kruczkowski http://haloziemia.pl/
  5. Julia Kuczyńska https://maffashion.pl/
  6. Karol Lewandowski, Ola Ślusarczyk http://www.busemprzezswiat.pl/
  7. Grzegorz Marczak http://antyweb.pl/
  8. Przemysław Pająk https://www.spidersweb.pl/
  9. Kamil Pawelski http://www.ekskluzywnymenel.com/
  10. Michał Szafrański http://jakoszczedzacpieniadze.pl/

 

Mailing

 

To narzędzie bardzo efektywne i tanie – od kilku lat traci jednak na popularności wśród przedsiębiorców. Obecnie korzysta z niego zaledwie 45% badanych firm[5]. Szkoda, ponieważ posiadanie własnej bazy klientów to idealna okazja do nawiązania z nimi odpowiedniego kontaktu za pomocą mailingów, zbudowania osobistej relacji oraz dobry sposób informacji o produktach i usługach.

 

Jak jaki powinien być dobry mailing?

 

1. Ciekawy i łatwy do przeczytania

Większość osób nie czyta treści w Internecie, tylko je skanuje. Użytkownicy szukają interesujących tytułów, wyróżniających się akapitów czy grafik, które przykują ich uwagę. Pisząc treści do newslettera musimy zadbać więc o to, aby były one unikalne dla naszych klientów i odpowiednio zaprezentowane.

Najlepsza forma do prezentacji tekstów w mailingu:

  • krótkie teksty i zdania
  • ciekawe nagłówki
  • akapity i wypunktowania
  • pogrubienie najważniejszych informacji,

2.Przyciągający wzrok

W dobie wszechobecnego Internetu, naszą uwagę przyciągają piękne obrazy lub treści video. Mailing musi być przygotowany w profesjonalny sposób, przejrzyście i nowocześnie.

 

3. Spersonalizowany

Wiadomość wysłana „do wszystkich o wszystkim” nie dociera do nikogo. Dlatego tak ważna jest personalizacja naszych mailingów. Zadbajmy o to, aby klienci dostali treści, które są przeznaczone tylko dla nich. Jeśli jesteśmy firmą kosmetyczną nie wysyłajmy newslettera z informacją „Drogi Łukaszu mamy świetną promocję na lakiery do paznokci”. Taka wiadomość wzbudzi tylko irytację i chęć anulacji subskrypcji mailingu, bo nie jest przeznaczona dla tego adresata. Spróbujmy zrozumieć naszych klientów i przygotować takie treści, które będą ciekawe dla konkretnych osób.

Facebook

 

Według raportu Biznes w Sieci 46% badanych komunikuje się z klientami za pomocą mediów społecznościowych. Niestety tylko niewielka część przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że Posiadanie konta firmowego na Facebooku nie jest działaniem wizerunkowym samym w sobie.

 

Jak więc skutecznie i efektywnie tworzyć wizerunek na Facebooku?

  • Ściśle trzymać się wypracowanej strategii obecności marki w Internecie
  • Precyzyjnie określić grupy docelowe
  • Przygotować ciekawe, inspirujące treści
ważne
Wspierać działania na Facebooku budżetem reklamowym. Jedynie takie działania przełożą się na efektywność marki w tym kanale.

Co można jeszcze dodać do narzędzi wspierających wizerunek firmy w Internecie? Pozycjonowanie, remarketing, współpracę z influencerami, blogerami i vlogerami - to tylko część możliwości jakie daje MŚP marketing w sieci. Najważniejsze jest jednak to, aby nasze działania były spójne z tożsamością i wizerunkiem marki, przemyślane, wielokanałowe i wspierały nasze cele biznesowe.


 

[1] https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2016/10/Rapor-IAB_Biznes-w-sieci_2016.pdf

[2] http://businessinsider.com.pl/media/internet/ilu-polakow-korzysta-z-internetu-raport-deloitte/f0wn6q4

[3] https://www.sotrender.com/blog/pl/2017/01/facebook-w-polsce-podsumowanie-2016-r-infografika/

[4] https://www.artefakt.pl/blog/seo/mobilna-czy-responsywna-wersja-strony-jak-dostosowac-serwis-do-urzadzen-mobilnych

[5] https://marketingibiznes.pl/content-marketing/przygotuj-sie-na-nowe-wyzwania-w-firmowej-blogosferze/

[6]https://marketingibiznes.pl/content-marketing/przygotuj-sie-na-nowe-wyzwania-w-firmowej-blogosferze/

 

 

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z nich. Zapoznaj się z polityką prywatności