Jak mądrze wydawać pieniądze na Facebooku?
22.05.2019 MarketingNapisz do eksperta
Maja Kowalska
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Prowadzenie marketingu w mediach społecznościowych może wielokrotnie podnieść zyski w ecommerce. Jest jednak haczyk: jeżeli promujesz posty stosując podejście tradycyjne, to zwyczajnie przepalasz budżet i nie osiągasz nawet zwrotu tej inwestycji. Jak zatem robić to skutecznie?
Facebook to nie wyszukiwarka
Oba kanały mają szeroki zasięg i dają możliwość płatnej promocji towarów i usług. Jednakże patrząc od strony użytkownika, służą zupełnie różnym celom. Otwierając okno wyszukiwarki mamy w głowie mniej więcej gotowe pytanie, na które chcemy uzyskać odpowiedź:
- Oferta last minute – wczasy Majorka,
- Promocja bukiety ślubne Kraków.
Po etapie poszukiwań i edukacji wybieramy dostawcę, lub producenta, który najlepiej odpowiada naszym potrzebom i dokonujemy zakupu. Z kolei wchodząc na Facebooka oczekujemy przede wszystkim rozrywki i kontaktu ze znajomymi. Rozmawiamy z ludźmi, reagujemy na ich zdjęcia, czytamy wiadomości, śledzimy treści publikowane przez firmy, oglądamy zdjęcia kotków i sadzimy wirtualne ziemniaki. Ostatnie o czym myślimy to kupowanie czegoś.
Magiczne cyfry Facebooka
Prowadząc fanpage zachowaj umiar z marketingowym przekazem. Postowanie co godzinę o produkcie, ofercie czy super promocji wywoła efekt odmienny od założonego. Ogólna zasada mówi, że na każdy post o charakterze marketingowym powinieneś zamieścić 4 publikacje z wartościowymi treściami z innych źródeł i udostępnić 1 istotny dla odbiorców post (źródło).
Drugą zasadą, która sprawdza się na Facebooku jest zasada Pareto – 80/20. Aż 80% publikowanych treści powinna mieć charakter edukacyjno-rozrywkowy, a tylko 20% powinna być marketingowo-sprzedażowa.
Co zatem wrzucać, jeśli chcemy zarabiać na Facebooku?
- cykl porad eksperckich,
- konkursy,
- treści stworzone przez użytkowników,
- zdjęcia „od kuchni”,
- cross promocje,
- video,
- interesujące cytaty,
- ankiety.
Za co możesz zapłacić na Facebooku?
Facebook oferuje możliwość płatnego zwiększenia zasięgu publikowanych treści. Możesz wybrać kilka opcji. Zasadniczo najprostszy podział to Klik w link, Like i Instalacja aplikacji. Jednak istnieje szereg czynników, które wpływają na koszty i efektywność kampanii. Jednym z ważniejszych są ustawione cele kampanii.
Podając za Facebook Biznes można je podzielić następująco:
1. Rozpoznawalność: Cele, które zwiększają zainteresowanie produktami i usługami firmy. Zaliczamy do nich:
- rozpoznawalność marki,
- rozpoznawalność lokalna,
- zasięg.
2. Rozważanie zakupu: Cele, które powodują, że odbiorca zaczyna brać pod uwagę daną firmę i poszukuje więcej informacji na jej temat. W tej grupie znajdują się:
- ruch,
- instalacje aplikacji,
- aktywność,
- wyświetlenia filmu,
- pozyskiwanie kontaktów.
3. Konwersje: Cele, które zachęcają osoby zainteresowane firmą do kupienia lub skorzystania z jej produktów lub usług. Tu można wymienić:
- konwersje,
- sprzedaż katalogu produktów,
- wizyty w firmie.
Za co tak naprawdę płacisz?
- konwersja,
- zasięg,
- klik w link,
- katalog,
- leady,
- rozpoznawalność marki,
- wyświetlenia video,
- polubienia strony.
Jak można dodatkowo zoptymalizować te koszty?
Na ogólny koszt kampanii reklamowej na Facebooku możesz wpłynąć ograniczając grono odbiorców z “wszyscy” na odpowiednio targetowane grupy. Podstawowe opcje targetowania reklam na Facebooku obejmują podział ze względu na:
- lokalizację,
- wiek,
- płeć,
- zainteresowania.
Jednak w celu jeszcze lepszej personalizacji przekazu marketingowego warto zwrócić uwagę na tzw. niestandardowe grupy odbiorców.
Custom audience – czyli grupa odbiorców, którą Facebook tworzy na podstawie bazy mailowej, którą posiadasz przez dopasowanie Twojej i swojej bazy. Można je tworzyć w prosty sposób, m.in. z poziomu platformy do automatyzacji marketingu. W SALESmanago możesz tworzyć grupy docelowe Facebooka bazując na indywidualnie monitorowanych przez system zachowaniach użytkowników, takich jak dodanie tagu do kontaktu, osiągnięcie przez kontakt etapu w kampanii, na przykład zakończenie cyklu edukacyjnego, albo zmiana statusu z klienta potencjalnego na klienta, osiągniecie przez kontakt określonego scoringu (scoring to punkty przyznawane kontaktom w systemie za wykonanie konkretnych akcji, na przykład obejrzenie cennika, wypróbowanie wersji demo, dodanie przedmiotu do koszyka; ułatwiają one ocenę gotowości kontaktu do dokonania zakupu).
Lookalike – to niestandardowa grupa odbiorców podobnych profilem behawioralnym do tej, którą już posiadasz. Możesz wybrać procentowy stopień podobieństwa do Twojej bazy. Tego typu grupy ułatwiają dotarcie do osób potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą ze względu na ich podobieństwo do osób, które już się nią zainteresowały. Tworzenie grupy Lookalike wymaga podania grupy źródłowych odbiorców, czyli grupy niestandardowych odbiorców, która nie została utworzona we współpracy z dostawcą danych, danych piksela, danych aplikacji mobilnej lub fanów strony.