Jak dobrze zbudować produkt?

12.04.2017 Marketing

Dlaczego tak wiele świetnych pomysłów na biznes upada? Jak to się dzieje, że firma nie przynosi spodziewanych zysków, tylko generuje spore koszty? Częstym zjawiskiem wśród początkujących firm jest zbyt słaba znajomość swoich klientów, która skutkuje niedopasowanym do ich potrzeb produktem. Przedsiębiorcy starają się tworzyć rozwiązania które mają być innowacyjne i rewolucyjne, często zapominając o tym jak i dla kogo będą one służyć. Pamiętaj, że im lepiej poznasz swojego klienta, tym lepszy produkt mu dostarczysz.

 

Stare metody odchodzą do lamusa

 

Obecny rynek charakteryzuje się niespotykaną do tej pory dynamiką i nieprzewidywalnością. Natychmiastowy przepływ informacji, popularność smartfonów i bezproblemowy dostęp do internetu zrewolucjonizował nie tylko nasze życia, ale i całą gospodarkę. Wraz z tą zmianą, należy przestawić też swój sposób myślenia na temat projektowania produktów i usług, tym bardziej że, wchodzenie w interakcję z Klientem oraz otrzymanie informacji zwrotnej nie było dotąd tak szybkie, proste i tanie. Stare sposoby zarządzania, takie jak planowanie oraz wykonywanie prognoz na podstawie długiej i stabilnej historii firmy, mają coraz mniejsze zastosowanie w teraźniejszości.

 

Strategia Czterech Pytań

 

Startupowa rewolucja przyniosła zmiany nie tylko w produktach czy w sposobie obsługi klienta. Konieczne było wypracowanie nowych metod zarządzania firmą, nastawionych na odbiorcę i uwzględniających dynamiczne przekształcenia. Jedną z nich jest planowanie wprowadzenia na rynek nowego produktu czy usługi, zaczynając od postawienia czterech pytań:

 

1. Czy klienci są świadomi swojego problemu, który staramy się rozwiązać?

Odpowiedź na to pytanie określi nie tylko szacunkową ilość zainteresowanych. Trudno przecież sprzedać usługę, której nie rozumieją przyszli nabywcy.

 

2. Czy podjęliby decyzję, aby kupić rozwiązanie problemu, gdyby takie istniało?

To z pozoru proste pytanie, może diametralnie zmienić postrzeganie naszego pomysłu na produkt. Na świecie istnieje wiele problemów i sposobów ich rozwiązania, ale okazuje się, że klienci nie zawsze chętnie za nie płacą. Aby lepiej oddać istotę tego pytania posłużę się przykładem, jakim jest problem samotności. Wśród rozwiniętych i bogatych społeczeństw, coraz więcej osób nie wychodzi poza status singla. Czy zdecydowalibyśmy się płacić za usługę wirtualnego towarzystwa? Czy taki sposób dostarczałaby nam długotrwałe poczucie szczęścia? Jak nasi klienci postrzegaliby to na tle swoich kultur?

 

3. Czy zdecydowaliby się kupić je od nas?

Klienci przywiązują się do marek, samoczynnie tworzą sobie wyobrażenia na temat jej charakteru, osobowości czy spodziewanej jakości. Niekiedy globalne firmy podejmują decyzję o wejściu na rynek z nowym w swojej ofercie produktem, oferowanym pod znaną marką o ugruntowanej pozycji. Próba wprowadzenia produktu na rynek w ten sposób nie zawsze kończy się sukcesem, co niejednokrotnie wynika z dysonansu między utrwalonym w świadomości klientów wizerunkiem marki, a nowym, nie zawsze pasującym do tego wizerunku produktem. Przykładem niech będzie najpopularniejsza na świecie sieć fastfoodowa, serwująca hamburgery z frytkami i napojem. W firmie tej podjęto decyzję, aby poszerzyć ofertę o… pizzę. Pomysł niestety nie spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem przez klientów i dosyć szybko z niego zrezygnowano. Błąd ten kosztował przedsiębiorstwo ponad milion dolarów.

 

4. Czy potrafimy dostarczyć rozwiązanie tego problemu?

To prawdopodobnie najłatwiejsze ze stawianych pytań, odnosi się bowiem do naszego doświadczenia i możliwości wykonawczych, które jest nam najłatwiej zdefiniować. Pamiętać jednak należy, że zwiększenie szansy na odniesienie sukcesu rynkowego uzależnione jest również od wcześniej opisanych zagadnień, zatem chcąc lepiej poznać naszego klienta, jego potrzeby, preferencje i problemy, musimy pamiętać o całej Strategii Czterech Pytań.

 

Cykl kreacji produktu

 

Jak to się stało, że niektóre startupy w tak krótkim czasie dokonały prawdziwej rewolucji, nie tylko na lokalnym, ale z czasem również i globalnym rynku? Czy pytając kilka lat temu taksówkarza o to, czy obawia się konkurencji ze strony aplikacji na telefony, zapewne popatrzyłby na nas z niezrozumieniem i wzruszył ramionami. Tymczasem Uber coraz prężniej się rozwija i wprowadza kolejne usługi. Co stanowi klucz do ich sukcesu? Czy istnieje jakieś uniwersalna metoda, która pomoże nam skutecznie przewidywać i w odpowiednim czasie wpisać się z ofertą w aktualne oczekiwania klientów?

 

Powyższy schemat przedstawia poszczególne etapy pracy nad projektem naszego produktu lub usługi. Punktem wyjściowym są oczywiście pomysły, które zaczynamy opracowywać, aby stworzyć „demo". Dzięki temu nasz produkt/usługa powoli nabierze wystarczającego kształtu, aby wypuścić go w świat i otrzymać informację zwrotną od naszych klientów. Skrupulatnie zbierajmy wszystkie możliwe dane i wskaźniki, aby kolejno przejść do ich wnikliwej analizy. To tutaj dowiemy się, jakie potrzeby zaspokaja nasz produkt idealnie, ale także te, do których musimy się przyłożyć i poprawić. Wyciągamy wnioski, uczymy się, zarówno o klientach jak i nas samych. Przychodzą nam do głowy nowe pomysły, ulepszenia, usprawnienia. Cykl zatacza koło, a my dochodzimy do punktu wyjścia, jakim jest bezkonkurencyjny produkt, zdobywający serca klientów na całym świecie.

 

Autorem artykułu jest Łukasz Puchalski.

#Ikonto

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z nich. Zapoznaj się z polityką prywatności