HRewolucja- jak technologia wspiera rozwój firmy?

15.12.2021 Artykuły i wideo
Oceń 5.00/5 (2)
Ekspert
Arkadiusz Kamiński HR Services Lead
firma: Carrotspot
Ekspert
Katarzyna Żukowska Carrotspot Lab Research Expert
firma: Carrotspot

Napisz do eksperta
Arkadiusz Kamiński

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Napisz do eksperta
Katarzyna Żukowska

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

„W ciągu najbliższych 10 lat dział HR będzie miał okazję odegrać znaczącą rolę w przyszłości organizacji, zwiększyć swój zasięg i obszar zainteresowania oraz w imieniu firmy, stać się awangardą pracy, miejsca pracy oraz pracowników. W ramach zwiększonego zakresu działań, dział HR będzie istotnym elementem wspierającym firmę w osiąganiu dalszych sukcesów w świecie, w którym stare zasady pracy już nie funkcjonują, a nowe szybko się zmieniają” (Global Human Capital Trends 2020).

Dlaczego wykorzystywanie dostępnej technologii jest tak ważne dla firm?

Po dwóch latach niestabilności gospodarczej i społecznej wciąż jest za wcześnie, aby powiedzieć, że pandemia COVID-19 jest już za nami. Podczas gdy, niektóre kraje opanowały wirusa, w innych poziom infekcji pozostaje nadal wysoki. I ciągle pojawia się ryzyko nowych wariantów. Mimo to,  w czasie pandemii wiele zjawisk i procesów związanych z HR (Human Resources) ciągle się rozwija. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze ryzyko i zagrożenie stały się codziennością, co spowodowało, że przyzwyczailiśmy się żyć w nietypowych czasach i staramy się funkcjonować jak najbardziej normalnie. Jako klienci i konsumenci coraz bardziej cenimy sobie jakość produktu, jakość doświadczenia czy jakość czasu, niż ich ilość. I w końcu coś, co mocno wpłynęło na funkcjonowanie każdej organizacji - digital stał się domyślnym kanałem życia zawodowego i prywatnego.

 

Firmy ciągle poszukują nowych i innowacyjnych rozwiązań, aby efektywnie zarządzać. Współczesne organizacje funkcjonują w bardzo złożonym otoczeniu społeczno-organizacyjnym. Ta mnogość czynników wewnętrznych i zewnętrznych determinuje potrzebę wykorzystywania rozwiązań technologicznych i systemowych, dzięki którym można szybko i efektywnie analizować bardzo duże i złożone zbiory danych. Ale samo zbieranie i analizowanie danych to tylko początek prowadzący do rozwiązania. Celem jest podejmowanie trafnych decyzji (w odpowiednim czasie) na podstawie wiarygodnych źródeł informacji.

 

Usprawnianie procesów decyzyjnych

Wiele osób zarządzających małymi lub średnimi firmami podejmuje decyzje w oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie. Takie podejście sprawdza się w wielu obszarach, jednak chcąc rozwijać swoją działalność warto też korzystać z innych metod wspierających podejmowania decyzji. Informacje płynące z rzeczywistych procesów, które im są większe tym trudniej zobaczyć je w całości, bez podpierania się danymi - są wsparciem dla menadżerów i ułatwiają proces decyzyjny. Takie rozwiązania pozwalają  również zredukować czas i koszty występujących w firmie procesów.

 

Odzyskiwanie utraconego czasu

Zakres działalności działów HR w ostatnich latach zmienił się.  Zaledwie dekadę temu odpowiadały one głównie za zarządzanie własnymi procesami - skupiały się na administrowaniu sprawami kadrowymi i pracowniczymi. Obecnie działy HR coraz częściej koncentrują się na gromadzeniu oraz przetwarzaniu danych z różnych źródeł. Wnosi to nową jakość do firmy i wpływa na jej funkcjonowanie. Zachodzące zmiany, ich tempo i zakres wzmocnione zostały przez pandemię COVID-19.

 

Nowe kierunki rozwoju odnoszą się głównie do funkcjonowania człowieka w firmie. Coraz częściej bierze się pod uwagę relacje między pracownikami, poczucie bezpieczeństwa i poczucie sensu w pracy oraz wartości, którymi kieruje się firma. Samopoczucie pracowników, pozytywne i negatywne emocje w pracy i poczucie przynależności mają ogromny wpływ na osiągane przez firmę wyniki. Dodatkowo rozwijanie potencjału pracowników oraz umiejętność szybkiego reagowania na zmiany (agile) okazuje się w praktyce kluczowym aspektem budowania przewagi biznesowej. Dlatego coraz częściej technologia jest ukierunkowana na analizowanie danych związanych z zasobami ludzkimi w firmie, a ten obszar staje się naturalnym wsparciem biznesowych wyzwań. Współistnienie technologii i ludzi to teraźniejszość, którą kreujemy właśnie tu i teraz.

 

Jak tego dokonujemy? Co będzie fundamentem tej integracji? W jaki sposób firmy dokonają połączenia świata technologii i czynnika ludzkiego? Czy tzw. human touch powinien być nadrzędną wartością w procesach biznesowych?

 

Jest jeszcze jeden ważny czynnik tych zmian. Połączenie technologii i człowieka determinuje do tworzenia regulacji skoncentrowanych na etyce. Obecnie liczba dylematów etycznych związanych z wykorzystaniem nowych technologii gwałtownie wzrasta. Ten obszar staje się newralgiczny dla rozwoju łączącego ludzi i maszyny opartego o nowe technologie. Musimy odpowiedzieć sobie na wiele pytań i stworzyć odpowiednie standardy, ponieważ czynnik ludzki jest niezwykle istotny, a parametry rozwiązań związane z ich wiarygodnością, rzetelnością, jakością oraz etyką będą kluczowe.

 

Prostota w złożoności

Zatem jakie musi być narzędzie czy system wspierający ten obszar? Odpowiedz jest bardzo prosta, ale wytworzenie takiego rozwiązania już niekoniecznie. Efektywne narzędzie powinno być oparte na właściwych założeniach teoretycznych (grunt to dobra teoria), ale przede wszystkim musi być elastyczne i odpowiadać na specyficzne wymagania firmy. Coraz częściej jego zadaniem będzie integrowanie dużej ilości różnych rozproszonych systemów i informacji. Firmy są w posiadaniu dużej ilości danych i informacji, których nie wykorzystuje. Często to następstwo wprowadzania przez organizacje różnych rozwiązań technologicznych lub po prostu takich, które w dłużej perspektywie nie spełniły oczekiwań. Nowoczesne narzędzie powinno dawać możliwość tworzenia sieci naczyń połączonych poprzez jego duży zakres oddziaływania lub integracje z innymi rozwiązaniami funkcjonującymi już w firmę. Mowa tutaj o nowej generacji narzędzi wielozadaniowych, które w sposób totalny „mierzą firmę”, modelują pożądane zachowania i kształtują jej kulturę. Tak stawiane wymagania uwypuklają fakt, jak istotne jest łączenie nauk humanistycznych i technicznych, oraz jak ważne jest tworzenie rozwiązań wspierających podejmowanie decyzji opartych o dowody. Obecnie spełnienie takich wymagań jest nieosiągalne dla większości dostępnych rozwiązań. Niestety, ilość mitów funkcjonujących w środowisku HR jest ogromna, co powoduje powielanie i utrwalanie fałszywych hipotez, które w wyniku tego często w odbiorze  staja się prawdziwe. Dlatego innowacyjne rozwiązania są i będą oparte wyłącznie o rzetelne konstrukty gwarantujące najwyższą jakość.

 

Obecnie dominuje podejście oparte o działania marketingowe. Na pierwszym miejscu stawia się potrzeby klienta i produkuje towary, które są znane głównie ze sprzedaży. To nie wystarczy, ponieważ podejście koncentruje się głównie na badaniach rynkowych, które określają jedynie potrzeby konsumentów. W przypadku, kiedy rozwój produktów będzie napędzany technologią oraz wewnętrzną ciekawością koncentrującą się na jakości i aspektach naukowych, charakterystycznych dla podejścia High Tech - rozwijane technologie zostaną ukierunkowane na opracowywanie produktów w celu zaspokojenia również przyszłych potrzeb klienta.

 

Dostępne rozwiązanie

Takie rozwiązanie oferuje platforma Carrotspot. To narzędzie  typu High Tech łączące HR i technologie. Współpracujemy z naukowcami począwszy od inżynierów poprzez analityków aż do humanistów. Wykorzystujemy technologie blockchain, rozwiązania BI oraz AI a także zastosowanie zaawansowanej analityki w HR. Stworzyliśmy narzędzie o wysokich właściwościach psychometrycznych, które wykorzystujemy do wzmacniania satysfakcji, zaangażowania, motywacji i produktywności pracowników.  Te wszystkie działania pozwalają stworzyć praktyczne rozwiązania dla firm nie zależnie od ich wielkości charakteryzujące się wysoką skutecznością i zwrotem oszczędności. Stosowane w Carrotspot moduły i funkcjonalności ułatwiają współpracę, usprawniają komunikacje w firmie i przepływ informacji ale przede wszystkim znacznie obniżają koszty bieżącej obsługi pracowników i firmy.

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies