Szukam inwestora – crowdfunding udziałowy

08.11.2016 Finansowanie działalności
Oceń 0.00/5 (0)
Ekspert
Przemysław Róziecki założyciel
firma: crowdangels.pl
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
Przemysław Róziecki

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Czy ostatnio coraz częściej myślisz o poszukiwaniu inwestora? Rozwijasz startup, Twoja spółka rośnie, wiesz, że jesteś na dobrej drodze i wiesz, że mógłbyś szybciej. Zdajesz sobie również sprawę, że poszukiwanie inwestora nie jest łatwym procesem, który dodatkowo może zająć wiele czasu, a wyników tych poszukiwań nie możesz być do końca pewien?

 

Poznaj, więc crowdfunding udziałowy, sposób na poszukiwanie inwestorów do szybko skalowalnych projektów biznesowych, który na całym świecie bije rekordy popularności. Czy wiesz, że na przykład w Wielkiej Brytanii największym inwestorem w spółki w ich wczesnej fazie wzrostu są właśnie platformy parające się crowdfundingiem udziałowym?

 

Poniżej, na podstawie prezentacji serwisu crowdangels.pl, który przeznaczony jest właśnie tej formie poszukiwania inwestorów, dowiesz się jak to działa, jak wygląda proces i jak możesz ułatwić sobie poszukiwania inwestorów do swojego projektu. Następnym razem, zanim wpiszesz w wyszukiwarce „szukam inwestora” zastanów się, czy nie lepiej i prościej jest skupić się na poszukiwaniach wielu inwestorów za pomocą platformy crowdfundingowej a tym samym, za jednym razem zrobić sobie kampanię PR oraz zyskać rzeszę ambasadorów i promotorów Twojej marki.

 

Szukam inwestora – poznaj crowdfunding udziałowy na przykładzie crowdangels.pl

 

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją platformy crowdangels.pl, zachęcającą do skorzystania z jej usług oraz do wykorzystania oraz poznania crowdfundingu udziałowego - nowoczesnej metody służącej pozyskiwaniu inwestorów do spółek i projektów biznesowych.

 

                                                                                   

Każdy, kto choć raz wpisał w wyszukiwarkę frazę szukam inwestora z pewnością wie, ile jest ofert od osób poszukujących. Wspaniałych pomysłów i idei jest wiele, jest ich tak dużo, że z pewnością nie starczyłoby całego dostępnego kapitału aby wszystkie te pomysły opublikowane pod hasłem „szukam inwestora” zechcieć sfinansować. Dlatego też narodził się crowdfunding udziałowy, który mimo barier i niewiedzy zaczyna rozwijać się w Polsce coraz szybciej. Narodził się po to, aby dać możliwość inwestycji tym, którzy posiadają nieznaczne nadwyżki kapitału oraz pomóc tym, którzy mają pomysły i ciekawe biznesy.

 

                                                                           

Szukaj inwestorów przez crowdfunding udziałowy

 

Proces poszukiwania oraz pozyskiwania inwestora do projektu to żmudny i czasochłonny proces. Crowdfunding udziałowy może go znacznie przyspieszyć i uprościć. Wielką zaletą jest to, że publikacja projektu oraz oferty inwestycyjnej na wybranej platformie equity crowdfunding jest kierowana i dostępna dla wielu inwestorów i każdy z nich ma możliwość analizy biznesu na podstawie załączonych dokumentów. Tworzysz jeden projekt, który trafia do setek potencjalnych inwestorów i funduszy VC (Venture Capital). Każdy inwestor ma również możliwość inwestycji w czasie rzeczywistym. Co istotne i co właśnie wyróżnia crowdfunding udziałowy to fakt, że w projekt poszukujący kapitału może zainwestować wielu inwestorów jednocześnie. Należy również mocno docenić fakt, że każdy pozyskany inwestor, bez różnicy czy duży czy mały, stanie się ambasadorem i promotorem Twojej marki.

 

Publikacja oferty inwestycyjnej w projekt biznesowy to również świetna okazja do wypromowania biznesu wśród nowej grupy docelowej. Platformy crowdfundingowe dokładają wszelkich starań, aby twoja oferta dotarła do jak największej grupy odbiorców.

 

Reasumując, przez crowdfunding udziałowy możesz pozyskać wielu inwestorów do swojego projektu i każdy z nich może być ambasadorem i promotorem Twojej marki. Ponadto pozyskujesz kapitał szybciej niż tradycyjna drogą – już nawet w 60 dni możesz zdobyć finansowanie na dalszy rozwój, co jest wspaniałym wynikiem w porównaniu do długości okresu decyzyjnego wybranych przez ciebie funduszy Venture Capital czy aniołów biznesu. Nawet, jeżeli Twój projekt się nie powiedzie, to zyskujesz darmową promocję. Standardem jest, że platformy crowdfundingu udziałowego nie pobierają opłat za publikację Twojej oferty.

 

                                                                         

 

Przez crowdfunding udziałowy, w zamian za kapitał oferujesz udziały w Twoim projekcie

 

Crowdfunding udziałowy od jego klasycznej formy wyróżnia to, że osoby które wspierają Twój projekt finansowo, wraz z nagrodami i bonusami otrzymują udziały w Twoim biznesie (w spółce). Oferta kierowana jest do zarejestrowanej bazy inwestorów serwisu equity crowdfundingowego oraz przez wiele innych kanałów, do rzeszy innych osób potencjalnie zainteresowanych. Co ważne, każda pełnoletnia osoba posiadająca zdolność do czynności prawnych, ma możliwość dokapitalizowania Twojego biznesu, nawet najniższą kwotą jaką jest wartość jednego udziału lub pakietu udziałów, które są przez Ciebie ustalane. To Ty decydujesz jaki procent Twojej spółki (lub planowanej spółki) oddasz inwestorom w zamian za określony przez ciebie cel inwestycyjny.

 

                                                                         

 

Szukam inwestora. Czy to właściwy moment na crowdfunding udziałowy?

 

Najdogodniejszą chwilą na rozpoczęcie kampanii crowdfundingowej na wybranej platformie jest moment, kiedy Twój projekt zaczyna przynosić dochody - ma tak zwaną trakcję. Czemu? Dla inwestorów jest to znak, że istnieje rynek na to co robisz oraz, że Ty i Twój zespół jesteście odpowiednio zaangażowani, aby osiągnąć sukces. Oczywiście, żadna platforma nie zrobi problemu, jeżeli zdecydujesz się na crowdfunding udziałowy dla swojej istniejącej już spółki, która jest rentowna, ma dochody i przynosi zyski. Wręcz przeciwnie – takie spółki są jak najbardziej pożądane, zarówno przez serwisy jak i przez inwestorów. Jeżeli widzisz, że Twój projekt się rozwija i zdajesz sobie sprawę, że mógłby znacznie szybciej przy odpowiednim zastrzyku finansowym to nie ma wątpliwości, że crowdfunding udziałowy jest właśnie dla Ciebie.

 

Platformy zajmujące się crowdfundingiem udziałowym nie mają wymagań co do branży lub innowacyjności. Każdy projekt, każda spółka może korzystać z dobrodziejstw, jakie daje udziałowe finansowanie społecznościowe, pod warunkiem, że drzemie w niej potencjał na szybki wzrost przy finansowym zaangażowaniu inwestorów.

                                                                         

Crowdfunding udziałowy to nie jest prosta sprawa, gdy szukam inwestora

 

Wbrew pozorom, proces przygotowywania się do crowdfundingu udziałowego to nie jest prosta sprawa. Z pewnością łatwiej mają projektodawcy, których biznes już działa. Przed osobami, które mają dopiero koncept, zarys przyszłej spółki, czeka o wiele więcej pracy. Dlaczego? Z prostej przyczyny – żadna platforma nie zaakceptuje projektu, który jest dopiero w fazie pomysłu. Więc takie osoby czeka najpierw sporo pracy nad wprowadzeniem go w życie lub przygotowaniem przynajmniej prototypu.

Ok, skupmy się na biznesach, które działają, mają trakcję, płacących klientów i jasno określoną wizję jak mogą swój biznes zmonetyzować.

Po pierwsze promocja. Mimo, że każdy zaakceptowany przez platformę crowdfundingową biznes może liczyć na jej wsparcie z dotarciem do inwestorów, między innymi przez mailing do bazy inwestorów platformy oraz wykorzystania jej kanałów, to każdy projektodawca powinien mieć przygotowany plan promocji kampanii. Mało tego, taka promocja powinna wystartować przed upublicznieniem kampanii crowdfundingowej. Jak to można zrobić? Dowiesz się za chwilę.

 

Po drugie historia. Dobrze przygotowana kampania to piękna opowieść, Twoja i Twojego zespołu - historia o tym jak to się stało, że jesteś tu gdzie jesteś. Dobre historie, dobrze napisane czyta się z przyjemnością i tym możesz inwestora kupić a na pewno zebrać punkty.

Po trzecie dokumentacja. Ciężko pozyskać inwestora nie mając biznes planu i jasno sprecyzowanego konceptu jak spożytkować jego kapitał. Zarówno poszukując inwestora metodą klasyczną, czy przez crowdfunding udziałowy, bez odpowiednich dokumentów się nie obejdzie.

 

Po czwarte wideo promocyjne. Nie jest sekretem, że obecnie, kiedy jesteśmy przytłoczeni wręcz informacjami, łatwiej przekazać to o co nam chodzi w krótkim wideo niż zmuszając potencjalnego inwestora do czytania Twojej historii i dokumentacji biznesowej. To następuje później. Inwestor jak ma poczytać to z pewnością wybierze dobrą książkę, ale na początku zawsze jest wideo. To jest Twoja szansa na zainteresowanie i przyciągnięcie uwagi. Dlatego wideo Twojej kampanii crowdfundingowej powinno być wysokich lotów i skłonić inwestora do dalszej interakcji.

 

Po piąte zaangażowanie. Nie ma co się oszukiwać. Jeżeli Tobie nie będzie zależało na odniesieniu sukcesu to nikomu nie będzie. Jak pokażesz się jako osoba, która działa i się angażuje w swoją kampanię, oraz chętnie, szybko i szczegółowo odpowiada na pytania, to z pewnością zdobędziesz sympatię i plus dodatni od inwestora.

 

                                                                         

Szukam inwestora. Promocja kampanii crowdfundingowej

 

Promocja, tak jak w każdej innej dziedzinie to niezwykle istotny jak nie najważniejszy składnik kampanii crowdfundingowej. W zależności od Twojego biznesu i branży w której działasz, promować się możesz na wiele różnych sposobów. Najczęściej zalecanymi są te metody i te sposoby, które możesz zrealizować bazując na zasobach własnych.
 

                                                                        

Historia projektu w kampanii crowdfundingowej

 

Dobre historie przyjemnie się czyta a każda kampania udziałowego crowdfundingu to również części opisowe na karcie Twojego projektu. Przygotuj dobry elevators pith, dołóż starań przy szczegółowym opisie projektu i rynku na którym chcesz działać. Przedstaw siebie i zespół a wszystko przygotuj tak, aby każdy kto zajrzy na stronę twojego projektu czytał to z przyjemnością. Dobre opisy to również okazja dla ciebie abyś dał się poznać jako ekspert w danej dziedzinie, jako osoba, która rzetelnie się przygotowała do kampanii i poznała wszystkie za i przeciw. Dodatkowo, tworząc kartę projektu w serwisie crowdfundingowym zostaniesz poproszony o przedstawienie planu na co zastaną przeznaczone środki pozyskane od inwestorów i co istotne, będziesz musiał przedstawić strategię wyjścia z inwestycji – czyli kiedy i jak inwestorzy będą mogli spieniężyć swoje udziały.

 

 

Szukam inwestora. Jakie dokumenty przygotować?

 

Przygotowując swoją kampanię i chcąc wykorzystać crowdfunding udziałowy w poszukiwaniu inwestorów oraz kapitału do projektu biznesowego, każdy projektodawca musi się liczyć z obowiązkiem przygotowania dokumentacji projektowej. Tutaj powinniśmy wyjść z założenia, że im więcej tym lepiej. Nieodzownymi dokumentami są biznes plan oraz prognozy finansowe. Wiele serwisów oferuje edytowalne wzory dokumentów, w tym samo wyliczające się arkusze kalkulacyjne do prognoz finansowych, w których wystarczy wprowadzić prognozy kosztów oraz przychodów.

 

Inne – każdy dokument, który może mieć wpływ na podjęcie decyzji przez inwestora powinien być załączony do dokumentacji projektowej. Nawet Twoje CV.

                                                                         
 

Wideo promocyjne. Po co mi to jak ja tylko szukam inwestora?
 


​Wbrew pozorom to najważniejszy element Twojej kampanii crowdfundingowej. Jak już zostało wspomniane wcześniej, jakoś inwestora trzeba zachęcić aby przynajmniej zechciał zerknąć na nasz projekt. Inwestorzy z reguły nie mają czasu aby studiować wszystkie napływające na ich skrzynki pocztowe biznesplany a tym bardziej nie mają zamiaru wyszukiwać ich w internecie. Tak samo z regularnymi użytkownikami platform crowdfundingowych. Nikt się nie pochyli nad Twoim projektem jeśli do tego nie zostanie zachęcony. I temu właśnie służy wideo promocyjne w kampanii crowdfundingowej.
 

Ok, skoro mamy to już jasne, to jakie to wideo powinno być? Przede wszystkim zachęcające. Na nic zdadzą się nudne wypociny i czytanie z kartki. Na oglądanie takich tworów inwestor również nie ma czasu. Twój film promocyjny powinien przykuć uwagę już od pierwszej sekundy i powinien być taki, aby zachęcić inwestora, Twojego potencjalnego inwestora, aby przeczytał Twoją historię i zajrzał do biznesplanu. Jeżeli trudno ci ocenić, czy twoje wideo się nada, popytaj znajomych, czy na podstawie przygotowanej przez Ciebie wideo prezentacji podjęliby jakąkolwiek decyzję. A jeżeli już, to jaką?
 

Bądź kreatywny, przemyśl tę kwestię zanim przystąpisz do realizacji i nie namawiamy tutaj do korzystania z usług drogich agencji kreatywnych – teraz każdy ma co najmniej kilka kamer w domu a jeżeli się postarasz to na Twoim planie filmowym możesz ich mieć kilkanaście. Zrób to sam ale zrób z głową i pamiętaj – przykuj uwagę już od pierwszej sekundy. Aha, materiał wideo nie powinien być dłuższy niż 120 sekund. Szanuj czas innych. I jeszcze jedno – wideo, które zrobisz sam też świadczy o Tobie (zespole) i o Twojej (waszej) kreatywności – na podstawie tego materiału inwestor może również wyciągnąć odpowiednie wnioski.

                                                                         

Komunikacja w kampanii crowdfundingowej. Nie lekceważ wspierających

 

Platformy crowdfundingowe oferują projektodawcom narzędzia do komunikacji z potencjalnymi inwestorami i każdy, bez wyjątku, powinien z nich korzystać. Im więcej działań z Twojej strony tym lepiej. Aktualizuj projekt tak często jak to tylko możliwe, dziękuj w aktualizacjach za każdą wpłatę na rzecz Twojego projektu, choćby najmniejszą. Informuj o tym, co się z projektem w trakcie trwania kampanii dzieje. Inwestorzy również zadają pytania – nie pozwól aby pozostawały długo bez odpowiedzi. Im więcej Ciebie tym lepiej. Nie lekceważ wspierających i nie odkładaj zadań na później. Pamiętaj, że ludzie inwestują w ciebie i Twój projekt prawdziwe pieniądze, na które musieli zapracować. Szanuj to.

 

Wszystkie powyższe uwagi i porady składają się na idealną kampanię crowdfundingową w której możesz pozyskać inwestorów do swojego projektu biznesowego. Jeżeli następnym razem wpiszesz w wyszukiwarkę szukam inwestora to pomyśl o mechanizmie jakim jest crowdfunding udziałowy. Mimo trudności oraz nakładów czasu i pracy jakie może przysporzyć przygotowywanie się do kampanii to efekty mogą przyjść o wiele prędzej niż poszukiwanie inwestorów tradycyjną metodą. Przygotuj się, nie przygotowuj kampanii pobieżnie a z pewnością efekty Cię zaskoczą.

 

W Polsce mamy już wiele przykładów zrealizowanych kampanii wykorzystujących equity crowdfunding udziałowy, ale to już temat na inny artykuł. Pamiętaj, kiedy następnym razem pomyślisz „szukam inwestora” – pomyśl o crowdfundingu u działowym.

#Ikonto Biznes #Pakiet Kredytowy

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies