Dlaczego warto liczyć ślad węglowy przedsiębiorstwa?
28.03.2022 Artykuły i wideo
Napisz do eksperta
Plan Be Eco
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Świat dąży do neutralności klimatycznej, która mieni się niczym odległe światełko w tunelu. Jest jeszcze daleko przed nami, jednak to nasza jedyna nadzieja na zapobiegnięcie katastrofie klimatycznej. Wyliczenie śladu węglowego pozwoli przygotować konkretny plan działania na drodze do osiągnięcia Net Zero. Analizując ilość gazów cieplarnianych jaki emituje firma, będzie wiadomo, w którym zakresie jest ich najwięcej. Pozwoli to na stworzenie road mapy dla projektu “dekarbonizacja” i na wdrożenie tych rozwiązań w kolejnych latach. W efekcie mniej gazów cieplarnianych wyląduje w atmosferze, a to jest konkretna korzyść, jaka wpłynie na życie wszystkich ludzi.

Czym jest ślad węglowy?
Ślad węglowy (ang. carbon footprint) to jedna z metod obliczania wpływu danego przedsiębiorstwa lub rzeczy, a nawet samego człowieka na klimat. To suma całkowitej emisji gazów cieplarnianych (ang. Greenhouse gases, GHG) wygenerowanych przez organizację, produkt lub osobę. Obejmuje emisje dwutlenku węgla, metanu, podtlenku azotu i innych gazów cieplarnianych wyrażone w ekwiwalencie CO2.
Jak go zmierzyć?
Ślad węglowy liczy się zgodnie z wytycznymi przyjętymi w GHG Protocol i serii norm ISO 14064. Można skorzystać z pomocy konsultanta lub gotowego kalkulatora, do którego firmy wprowadzają niezbędne dane. Liczenie odbywa się co roku, jednak oczekuje się, aby odbywało się częściej. Celem jest obliczenie wielkości emisji gazów cieplarnianych przedsiębiorstwa lub/i samego poduktu, a dalej również wykazanie ograniczenia emisji CO2 w przedsiębiorstwie.
Ślad węglowy podaje się w 1,2 i 3 zakresie (ang. Scopes):
- Zakres 1 to wszystkie bezpośrednie działania przedsiębiorstwa, które przyczyniają się do emisji gazów cieplarnianych: spalanie paliw w źródłach, które posiada lub nadzoruje firma, emisja gazów w wyniku procesów technologicznych, transport firmowy.
- Zakres 2 to energia niezbędna do funkcjonowania przedsiębiorstwa, dostarczona z zewnątrz. Są to zatem pośrednie emisje energetyczne, powstałe w wyniku zużywania importowanej energii: elektrycznej, cieplnej, pary technologicznej, chłodu.
- Zakres 3 dzieli się na 2 kategorie. Upstream – czyli te emisje, które wraz z 1 i 2 zakresem wytwarzane są do momentu wytworzenia gotowego produktu wraz z logistyką, podróżami służbowymi, oraz downstream – czyli emisje związane z dalszym życiem danego produktu, jego transport, użytkowanie, a także to jak będą składowane odpady po nim.
Korzyści, jakie przyniesie raportowanie śladu węglowego
Raportowanie śladu węglowego niesie ze sobą korzyści i to na wielu płaszczyznach związanych bezpośrednio i pośrednio z biznesem. Korzyści te można podzielić na 5 kategorii:
- Środowiskowe
- Biznesowe i strategiczne
- CSR-owe
- PR-owe
- Employer Brandingowe
Znając wartość śladu węglowego otrzymuje się zarazem wiedzę, gdzie w łańcuchu dostaw go zredukować, co z kolei wpływa na poprawę środowiska poprzez realnie ograniczenie GHG. W całym tym procesie rośnie świadomość pracowników, co może przekładać się na ich środowiska domowe oraz edukację ekologiczną w szerszym zakresie.
Coroczne wyliczenie i raportowanie śladu węglowego firmom po prostu się opłaca. Daje to możliwość optymalizacji procesów w firmie, co wiąże się z realną redukcją kosztów i ryzyka. To też mocna karta przetargowa w negocjacjach, gdyż coraz więcej kontrahentów czy inwestorów wymaga raportowania CSR i ESG. Z kolei brak działań na rzecz zrównoważonego rozwoju w firmie może być realną przyczyną utraty wielu kooperacji - kraje Europy Zachodniej czy Niemcy coraz częściej rezygnują ze współpracy z kontrahentami obojętnymi na sprawy klimatu. Ponadto przedsiębiorcy działający na rzecz klimatu mogą ubiegać się o dotacje z funduszy przeznaczonych na działania proekologiczne – co pomoże choć częściowo pokryć inwestycje, jeżeli będą one konieczne.
A co z EKO PR-em? Oczywiście, wszystko co ekologiczne jest pozytywnie odbierane. Przedsiębiorca troszczący się o klimat budzi większe zaufanie, a to może się przekładać na gotowość klienta do zapłacenia więcej za usługę. Marketingowo może przynieść to same korzyści - ale uwaga! Tylko wówczas, kiedy te działania są szczere. Greenwashing, czyli eko ściema, która nie przekłada się na realne działania proekologiczne, szybko zostanie zdemaskowana przez coraz bardziej świadomych odbiorców.
Plan Be Eco zaprasza na pierwszą edycję Carbon Footprint Sprint. Eksperci ze środowisk biznesowych i akademickich podzielą się wiedzą dotyczącą śladu węglowego, doświadczeniem z wdrażania ESG oraz zrównoważonego rozwoju. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.