Czym jest identyfikacja marki?
22.05.2017 MarketingNapisz do eksperta
Adam Rybczonek
Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.
Wizerunek firmy w oczach klientów ma bezpośredni wpływ na jej sukcesy finansowe. Dlatego bardzo ważne jest, aby komunikaty marki do odbiorców były spójne również pod względem wizualnym. Co spowoduje, że nasza firma będzie przyciągała klientów? Dobrze przygotowana identyfikacja wizualna marki z pewnością pomoże.
Jaką wartość daje firmie identyfikacja wizualna marki?
Marka powinna mieć cechy, które wywołują u ludzi pewne skojarzenia wyróżniające ją i przekonujące do siebie odbiorców. Skojarzenia z marką powinny w pewien sposób zakotwiczyć się w pamięci odbiorców dzięki czemu marka pozostanie w ich świadomości na dłużej.
Podstawą jest dobry wizerunek firmy, który budowany jest między innymi za pomocą wizualnych przekazów. Identyfikacja wizualna sprawia, że forma wyróżnia się spośród konkurencji, jest narzędziem, które kreuje wizerunek marki i relacje z klientami. Przed rozpoczęciem tworzenia identyfikacji wizualnej firmy należy wziąć pod uwagę dotychczasowy wizerunek, który nie powinien odbiegać od nowo tworzonej koncepcji. Tworzona identyfikacja powinna dopełniać dotychczasowy system komunikacji firmy.
Identyfikacja wizualna marki i jej elementy
Na identyfikację wizualną marki składać się może wiele różnych elementów. Poniżej opisane zostaną najbardziej podstawowe i zarazem najważniejsze elementy które należy uwzględnić w trakcie projektowania.
- Logo: musi wywoływać konkretne i pozytywne emocje, ponieważ nic nie utrwali marki tak dobrze, jak przywiązanie potencjalnych klientów poprzez pozytywne doświadczenia, w związku z czym logo powinno być proste i czytelne. Logo to znak graficzny, który pomaga poprawnie zidentyfikować daną markę. Logo może być symbolem, grafiką lub tekstem z nazwą firmy o odpowiednio zaprojektowanym kroju pisma. Powinno ono być charakterystyczne, ale mocno powiązane z nazwą firmy, co pomoże klientom powiązać te dwa elementy w jedną całość.
- Nazwa: Dobrze jeżeli nawiązuje do działalności firmy, nazwa powinna być prosta w odbiorze oraz musi wyróżniać markę na tle konkurencji. Wymyślając nazwę, dobrze jest brać pod uwagę wcześniej przeprowadzone analizach firmy oraz jej otoczenia. Ważne, aby nazwa nie podlegała dalszym zmianom i modyfikacjom po zaakceptowaniu i przyzwyczajeniu klientów do wcześniej zaakceptowanej formy.
- Typografia firmy: to czcionki i kroje pism, które są stosowane we wszystkich materiałach wychodzących z firmy. Dobierając odpowiedni rodzaj fontów można np. prezentować markę jako bardziej tradycyjną lub nowoczesną. Typografia powinna być niezmiennie używana we wszystkich materiałach wewnętrznych i zewnętrznych firmy oraz komunikacji marketingowej (np.: kampaniach promocyjnych).
- Firmowa kolorystyka: Nie rzadko ma wpływ na odbiór marki, wyróżniają ją i określa jej charakter. Dobrze dobrane kolory mogą spowodować, że marka zostanie zdecydowanie ożywiona i staną się one najsilniej oddziałującym elementem postrzegania marki (np. czerwony i Coca-cola, niebieski i Nivea czy żółty i Mc Donald’s).
- Materiały drukowane: papier firmowy, teczki, wizytówki, koperty wzory umów i inne, wszystkie druki firmowe muszą być spójne z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej firmy i zachowywać przyjęte kolory, czcionki oraz trzymać się wszelkich zasad obranych w identyfikacji. Całość powinna być w układzie graficznym zawierającym nazwę, logo i inne niezbędne dane przedsiębiorstwa, które mają być umieszczane na drukach firmowych.
- Pozostałe elementy identyfikacji np.: identyfikatory pracowników, pieczątki firmowe, oznakowanie samochodów, wystój wewnętrzny firmy, dress code pracowników, tablice informacyjne itp.
Etapy tworzenie identyfikacji wizualnej marki:
- Pierwszym elementem powinien być dokładny projekt całości. W związku z kompleksowością bardzo często projekt jest zlecany firmie zewnętrznej.
- Następnie gotowy i zaakceptowany przez firmę projekt zostaje wdrożony zgodnie z ustalonym harmonogramem. Całkowite wdrożenie systemu może trwać od tygodnia nawet do kilkunastu miesięcy, wszystko zależy od wielkości firmy i ilości elementów, które muszą zostać poddane zmianie.
- Nieustanny nadzór nad wdrażaniem systemu przy pomocy księgi CI.
- Produkcja poszczególnych elementów identyfikacji oraz nowych materiałów firmowych zgodnie z przyjętymi zasadami i określonymi schematami.
Wdrażając i stosując identyfikację wizualną marki, trzeba pamiętać o tym jak silnie czynniki wizualne oddziaływują na odbiorcę. Przemyślana i dobrze wprowadzona identyfikacja będzie jednoznacznie kojarzyć się z naszą firmą. Trzeba jednak mieć na uwadze konsekwencje obranych zasad i wzorców identyfikacyjnych, aby konsument, który już raz zapamięta naszą markę, nie otrzymywał komunikatów, które mogą wprowadzać go w błąd.