Jak zarejestrować działalność gospodarczą?
27.11.2017 Pytania i odpowiedziNajpopularniejsze formy prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce to :
- jednoosobowa działalność gospodarcza,
- spółka cywilna,
- spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Proces rejestracji uzależniony jest od wybranej formy prowadzenia działalności gospodarczej. Został on na tyle uproszczony, że bez specjalnego wysiłku poradzi sobie z nim każdy, korzystając z podpowiedzi w dostępnych w sieci formularzach lub pomocy urzędników.
Krótka charakterystyka najpopularniejszych form działalności gospodarczej w Polsce:
Indywidualna działalność gospodarcza
Indywidualna działalność gospodarcza jest jedną z najprostszych i najtańszych form prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek, a przez to najpopularniejszą formą prawną wśród przedsiębiorców rozpoczynających swoją przygodę z biznesem.
Spółka cywilna
Podmiot gospodarczy, zawiązywany przez wspólników, z których każdy zobowiązany jest do prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Nie trzeba wnosić do niej żadnych wkładów, natomiast za zadłużenia mogą zostać obciążone zarówno majątek firmy, jak i poszczególnych jej członków. Bez odrębnych ustaleń w umowie, zyski i straty dzielone są równo między zawiązujących spółkę. Dowiedz się więcej na temat spółki cywilnej.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Podlegająca Kodeksowi Spółek Handlowych firma, w której minimalny kapitał początkowy musi wynieść 5 tysięcy złotych. Za zadłużenia firmy obciążany jest majątek firmy. Jej organy to zarząd oraz zgromadzenie wspólników. Dowiedz się więcej na temat spółki z o.o.
Rejestracja indywidualnej działalności gospodarczej
Chcąc zgłosić jednoosobową działalność gospodarczą poprzez stronę www.firma.gov.pl na formularzu CEIDG-1 warto przygotować sobie wcześniej główne dane dotyczące działalności firmy:
- dane osobowe właściciela (PESEL, nr dowodu, REGON),
- dane urzędu skarbowego,
- konto bankowe firmy,
- dane kontaktowe i adresowe firmy,
- data rozpoczęcia działalności,
- przedmiot działalności firmy wybrany według Polskiej Klasyfikacji Działalności określony pięcioelementowym kodem literowo-cyfrowym,
- deklaracja, w jaki sposób firma będzie opłacała podatki,
- miejsce archiwizacji dokumentów.
Formularz CEIDG-1 jest zaopatrzony w instrukcję obsługi oraz podpowiedzi w samym druku, które ułatwiają jego wypełnianie. W wypadku pytań, można także skorzystać z pomocy infolinii. Wniosek można także wypełnić na miejscu w urzędzie, gdzie przygotowane są druki, korzystając przy okazji z podpowiedzi urzędników.
Co szczególnie istotne, cała rejestracja firmy w CEIDG, jest wolna od jakichkolwiek opłat. Powinni pamiętać o tym początkujący przedsiębiorcy, którym zdarza się otrzymywać wezwania do opłat za wpisanie do rejestru przedsiębiorców – są to bezprawne próby wyłudzenia pieniędzy.
Właściciel jednoosobowej firmy w ciągu 7 dni od podpisania dokumentów w CEIDG musi zarejestrować się w ZUS. Niekonieczne jest już natomiast rejestrowanie się w urzędzie skarbowym, dane z CEIDG są tam automatycznie przesyłane. Po kilku dniach przedsiębiorca otrzymuje także numer REGON nadawany przez Główny Urząd Statystyczny.
Proces wypełnienia i złożenia wniosku w CEIDG – jak chcesz złożyć wniosek?
Rejestracja spółki cywilnej
Chcąc zarejestrować spółkę cywilną, wspólnicy indywidualnie zgłaszają do CEIDG jednoosobową działalność gospodarczą podając dane jak powyżej. Kolejnym krokiem jest podpisanie umowy cywilno-prawnej zawierającej dane wspólników oraz informacje o majątku wnoszonym do spółki, udziałach, podziałach zysków i strat oraz zasadach likwidacji obciążonej podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Krok po kroku:
- uzyskanie wpisu w CEIDG przez wspólników będących osobami fizycznymi,
- zawarcie umowy spółki cywilnej (na piśmie),
- zgłoszenie do GUS i uzyskanie nr REGON spółki,
- zgłoszenie identyfikacyjne do urzędu skarbowego i uzyskanie NIP spółki.
Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (społka z.o.o)
Nieco inaczej wygląda procedura rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której na początek wspólnicy muszą podpisać, określając nazwę, siedzibę, rodzaj i zasady działalności spółki, obowiązki i udziały wspólników oraz zasady powoływania zarządu firmy. Dokument może być przygotowany przez notariusza lub przez Internet korzystając z gotowych wzorców na stronie www.ems.ms.gov.pl. To wprawdzie mocno skraca terminy rejestracji spółki, jednak uniemożliwia wprowadzania do umowy zapisów innych od standardowych. Dodatkowo, udziały w spółce z o.o. założonej z użyciem wzorca muszą być opłacone wkładem pieniężnym, a nie np. aportem rzeczowym (co nie uniemożliwia wnoszenia wkładu rzeczowego, kiedy już spółka zacznie funkcjonować jako zarejestrowany podmiot).
Nowe przepisy znacznie upraszczają sam proces zakładania spółek z o.o. Nowy tryb umożliwia rejestrację w ciągu 24 godzin od dnia wpływu wniosku i sprowadza się do kilku niezbędnych czynności:
- rejestracji i zalogowania na specjalnym portalu Ministerstwa Sprawiedliwości https://ems.ms.gov.pl/, który umożliwia od razu przygotowanie zasadniczych dokumentów (umowy spółki z o.o.) w formie elektronicznej, ekwiwalentem podpisu jest login i hasło użytkownika portalu,
- proces rejestracyjny spółki rozpoczynany jest w momencie przesłania wniosku rejestrowego, umowy spółki z o.o. oraz listy wspólników do sądu,
- sąd rejestrowy bada czy umowa została złożona na urzędowym formularzu i czy został on prawidłowo wypełniony,
- wkłady na pokrycie kapitału zakładowego spółki rejestrowanej nie muszą być pokryte w momencie składania wniosku o rejestrację spółki, natomiast konieczne jest złożenie przez zarząd spółki oświadczenia, że każdy z członków wniósł wkłady na pokrycie kapitału zakładowego, w ciągu 7 dni od dnia wpisu do rejestru,
- w momencie składania wniosku do sądu rejestrowego nie jest wymagane także załączanie oświadczenia o pokryciu kapitału zakładowego,
- kolejnym krokiem jest złożenie do sądu wzorów podpisu wszystkich członków zarządu,
- po wpisie spółki do rejestru konieczne jest natomiast złożenie w odpowiednich urzędach dokumentów pozwalających na uzyskanie NIP-u, REGON-u oraz zgłoszenie firmy do ZUS-u.
Dzięki szerokiemu obecnie dostępowi do Internetu możliwe jest więc dopełnienie najważniejszych formalności tą drogą i zaoszczędzenie czasu związanego z dojazdami do odpowiednich urzędów oraz czekaniem w kolejkach. To oczywiście pierwsze kroki na drodze do prowadzenia własnej firmy, jednak każdy przedsiębiorca wie dobrze, że prowadzenie własnego biznesu poza uczuciem satysfakcji, dostarcza także momentów ogromnego stresu. Warto go uniknąć, korzystając z opisanych ułatwień.