Jak bezpłatnie pozyskać dane o firmie?

29.10.2018 Prowadzenie działalności
Oceń 5.00/5 (2)
Ekspert
dr Jacek Murzydło prawnik
firma: Kancelaria Radcy Prawnego Magdalena Piotrowska
Napisz do eksperta

Napisz do eksperta
dr Jacek Murzydło

Określ temat i opisz czego chcesz dowiedzieć się od eksperta.
Odpowiedź zostanie wysłana na Twój adres e-mail.

 
 

Kto ma dostęp do wiedzy posiada przewagę rynkową. Tym samym - wiedza to pieniądz. Wiele informacji potrzebnych przedsiębiorcom dostępnych jest online. Warto wiedzieć z których możemy skorzystać.

Jak zdobyć najważniejsze informacje o kontrahentach? Gdzie sprawdzić czy dane naszej firmy są aktualne? Jak ocenić stan formalno-prawny działki, którą chcemy zakupić dla firmy? Wiele tych i jeszcze innych informacji odnaleźć możemy online. Dostęp do nich jest całkowicie darmowy. 

 

I. CEIDG, czyli Centralna Ewidencja Informacji o Działalności Gospodarczej.

 

1. Adres strony www

 

2. O kim znajdziemy informacje:

 

3. Informacje standardowo dostępne w CEIDG:

 

4. Do czego wykorzystamy uzyskane dane:

Dzięki CEIDG możemy sprawdzić w szczególności:

ważne
Na stronie  CEIDG przedsiębiorca odnajdzie także wiele innych informacji dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej, wyszuka odpowiedni dla siebie kod PKD, założy firmę lub złoży inny wniosek do CEIDG, zamówi zaświadczenie CEIDG w obrocie zagranicznym.

II. KRS, czyli Krajowy Rejestr Sądowy, składa się w rzeczywistości z trzech rejestrów:

 

 

1. Adres strony www

 

2. W rejestrze przedsiębiorców zamieszcza się dane dotyczące:

3. Informacje standardowo dostępne w KRS:

4. Dzięki KRS możemy sprawdzić w szczególności:

 

III. KW, czyli Księgi Wieczyste

 

1. Adres strony www

 

2. Na KW znajdziemy informacje m.in. o:

3. Do czego wykorzystamy uzyskane dane:

Dane z KW posiadają szczególnie cenne znaczenie przy umowach prawnych dotyczących nieruchomości. Przykładowo, dokonując kupna nieruchomości potwierdzimy w KW m.in.:

 

IV. REGON, czyli Rejestr Gospodarki Narodowej

 

1. Adres strony www
 

2. Baza internetowa REGON pozwala na ustalenie m.in następujących danych:

3. Do czego wykorzystamy uzyskane dane:

Dane uzyskane w Bazie Internetowej REGON możemy wykorzystać dla potwierdzenia statusu formalnoprawnego oraz danych kontrahenta (nie tylko przedsiębiorcy, ale także np. organu administracji publicznej), w tym jego numerów NIP, REGON etc.

 

V. PORTAL PODATKOWY – STATUS PODMIOTU VAT, czyli „system teleinformatyczny administracji skarbowej, wspierający podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych”

 

1. Adres strony www
 

2. Portal podatkowy - status podmiotu VAT: umożliwia uzyskanie informacji czy kontrahent:

3. Do czego wykorzystamy uzyskane dane: uzyskane dane mają szczególnie istotne znaczenie m.in. przy stosowaniu tzw. „odwróconego obciążenia” (np. w przypadku usług budowlanych świadczonych przez podwykonawców).

 

VI. GEOPORTAL, czyli portal udostępniający dane w zakresie informacji przestrzennej z urzędowych rejestrów
 

1. Adres strony www
 

2. Geoportal zawiera w szczególności następujące dane:

3. Do czego wykorzystamy uzyskane dane: dzięki dostępowi do danych zamieszczonych na portalu Geoportal uzyskamy m.in. wiedzę na temat:

Powyższe ma znaczenie m.in. w przypadku zawierania umów dotyczących nieruchomości np. umowy kupna lub dzierżawy.

 

VII. INNE REJESTRY

 

Powyższe publicznie dostępne bazy danych nie są jedynymi z których przedsiębiorca może uzyskać interesujące go dane. Baz takich jest bowiem o wiele więcej. Niestety nie wszystkie z nich dostępne są on-line, a co więcej niektóre z nich wymagają uiszczenia określonej opłaty za udostępnienie danych. Za przykład służyć może chociażby baza danych PESEL, z której uzyskać można dane dotyczące danych osobowych. Ma to szczególnie ważne znaczenie chociażby w przypadku zaistnienia sporu z osobą fizyczną. Przedsiębiorca chcący skierować pozew przeciwko takiej osobie zmuszony jest do podania określonych danych osobowych, w szczególności imienia, nazwiska i adresu. W sytuacji, gdy przedsiębiorca dysponuje przykładowo jedynie imieniem, nazwiskiem i numerem PESEL osoby fizycznej, a nie dysponuje jej adresem zameldowania, pomocą służy właśnie baza danych PESEL. Wniosek o udostępnienie danych można wysłać drogą tradycyjną na adres: Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA, Wydział Udostępniania Danych, ul. Smyczkowa 10, 02-678 Warszawa. Dostępna jest także możliwość złożenia wniosku drogą online za pośrednictwem platformy ePUAP na adres elektronicznej skrzynki podawczej Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA.

Chcesz uzyskać dostęp do tego materiału?

Zarejestruj lub zaloguj się na portalu zafirmowani.pl i dołącz do społeczności firm!
Będziesz mógł promować swoją firmę i otrzymasz bezpłatny dostęp do:

Aplikacji księgowej online

Kontaktów z ekspertami, artykułów i materiałów video

Bazy edytowalnych dokumentów niezbędnych w firmie

Specjalnych ofert i rabatów

Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich materiałów i funkcjonalności naszego portalu Zafirmowani.pl?

Załóż rachunek w Alior Banku i korzystaj ze wszystkich możliwości portalu!

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się, jak możesz zmienić te ustawienia i uzyskaj dodatkowe informacje o wykorzystaniu plików cookies